Dagen före

Imorgon kl. 12 är det dags för min kanske största utmaning hittills.  

I 24h ska jag springa så många varv jag hinner på en 375m lång bana vilket känns helt galet, men ändå lite spännande.

Eftersom jag aldrig sprungit så länge innan så är det svårt att lägga upp en plan, men jag har försökt i alla fall. 

Målet är 160km vilket jag insett kommer bli otroligt tufft, men jag ska försöka i alla fall. Jag har räknat en del på kilomtertider och tycker mig ha en chans, men det är otroligt många andra faktorer som spelar in. 

Som jag ser det är de största hoten fötterna och magen. 

Går fötterna sönder så blir mitt mål omöjligt likaså om magen pajar och jag inte kan behålla näring. 

Men jag har klarat mig tidigare från den typen av problem, men och andra sidan är mitt längdrekord bara 14h… 

Planen är i alla fall att försöka hålla tiderna som ovan och att redan från start springa i 25min och gå i 5min. Jag tror nyckeln är att hålla sig i rörelse så mycket som möjligt och endast vara stilla på toaletten och kanske om man äter något snabbt som kräver kniv och gaffel. 

När det kommer till energi så blir det pannkakor med jordnötssmör i vanlig ordning varvat med choklad och chips. Sportdrycken blir Umara.

3 par skor har jag med mig där jag hoppas kunna springa så mycket som möjligt med mina New Balance Boracay, men går fötterna sönder så blir det i värsta fall foppatofflor. 😊

Nu är det sovdags och förhoppningsvis blir det ingen mer sömn förrän på söndag eftermiddag. Loppet kan ni följa i webcam här:http://okv.se/play/oppna-kanalen-vaxjo/prt2016

Velodrom

De senaste åren har vi haft ett cykelläger i Velodromen i Falun och det här året valde jag att följa med.
Jag har aldrig cyklat velodrom innan och det kändes lite nervöst, men vi var 6st nybörjare som åkte upp för en introduktionskurs innan resten av klubben kom upp så det kändes ok att inte vara ensam rookie.

Det kändes jäkligt speciellt att kliva in i Velodromen trots att et fanns ett tåg på fasaden, men satan vad brant!
50 graders lutning i kurvan och cyklar du i under 25km/h så ramlar man ner.
Utöver detta så är cykeln en fixie, man kan inte sluta cykla när man vill för då kan man krascha in i klungan och om man cyklar ner på det mörkblåa golvet i för hög fart så vurpar man…

Teoridelen avhandlades ganska snabbt och sen valde vi ut cyklar och gick ner på golvet. Det blev några varv runt på den platta delen, lite slalom och sen började vi cykla högre och högre tills vi gav oss på en kurva.

Jag tyckte det var sjukt obehagligt och när vi stannade så var jag lite skakig i händerna. Det kändes som att jag skulle vurpa vilken sekund som helst och när vi skulle börja växla vilket innebär att första cyklisten går upp högt på väggen (ca:4m) medan resten av klungan cyklar förbi nedanför så blev det för mycket för mig och jag valde att kliva av.

Det hela kändes för obehagligt och jag var rädd att skada mig själv och övriga deltagare så jag fick sitta vid sidan istället tyvärr. Tråkigt, men det kändes som rätt beslut och jag hoppades kunna köra på lördagen istället.

Lördagen börjades med ett simpass vid Lugnet vilket var en jäkligt fin anläggning. Det märks att det satsas på idrott i Falun.

Jag bestämde mig för att inte cykla i Velodromen på lördagen utan körde ett pass på en Wattbike istället och tittade på medan klubbkompisarna körde och på eftermiddagen så blev det en löptur upp till lugnet och uppför hoppbacken.

Kul att springa i snö och sjukt jobbigt att springa uppför hoppbacken!

På söndagen hade jag laddat mentalt och bestämde mig för att cykla i Velodromen. Jag fick en massa pepp av de andra deltagarna och innan passet började så var jag på plats och började köra.

Det kändes fortfarande lite obehagligt, men efter en del varv så släppte det lite och jag vågade mig högre upp och kunde hålla linjen.

Blixtsnabba Sami coachade mig och plötsligt växlade vi med tillräckligt bra resultat för att jag skulle kunna köra med de andra.

Passet kändes helt ok även om det vid några tillfällen blev obehagligt, men i slutet av passet så blev det till och med roligt. 😊

Det var till slut ganska kul att cykla och nästa år kommer jag försöka följa med igen om det finns tillfälle. Jag utvecklades definitivt som cyklist och det är alltid kul att åka iväg med klubben och betraktas som normal trots 6 träningspass på en helg. 😊

Utmanande galenskap

Nu har jag anmält mig till mitt kanske mest utmanande lopp hittills. De personliga rekordens tävling!
prt
Självklart anmälde jag mig till 24h och jag ska således transportera kroppen så många varv som möjligt runt en 370m lång bana under ett dygn.
Helt vansinnigt såklart och jag räknar med att den mentala utmaningen är minst lika stor som den fysiska.

När jag sprang Sandsjöbacka Trail Marathon 2015 så var jag ute i ungefär 14h och jag vill minnas att jag inte var speciellt sugen på att springa 10h till då, men nu blir det platt bana och inomhus så det kommer bli helt annorlunda.

Men det är många utmaningar och mycket som kan gå snett under ett så långt lopp. Håller magen, håller fötterna och kommer jag kunna hålla mig vaken och i rörelse under ett helt dygn?
Jag har en dröm om att klara 160km, men eftersom det är min första 24h så är det omöjligt att veta hur det går.
Tips mottages tacksamt. 🙂

ultra

Racereport Budapest Marathon

Då var det äntligen dags för en utlandsmara igen, och denna gången blev det Budapest. 

Det var marathon nr.18 för min del och planen var att springa med min fru och ha en skön dag i Budapest utan allt för mycket tidshets. 

Vi kom ner till stan dagen innan, checkade in på hotellet och stack upp till starten för att hämta nummerlappen.  

Det var ingen direkt mässa i vanlig mening utan mest en massa mat. Det fanns en butik som sålde sportprylar, men säkert 10st matställen vilket inte kändes så intressant dagen innan loppet. 

Efter nummerlappen så gick vi tillbaka till hotellet och slappade lite inför morgondagens prövning. 

Vädret verkade lovande inför loppet och det kändes som att det skulle bli en fin dag. Tunnelbanan stannade några hundra meter från starten vilket var mycket smidigt och vi träffade en annan svensk där som vi pratade lite med. Arrangörerna bjöd på kaffe vilket som vanligt gjorde att man gick till toalettkön strax därefter. 

Det kändes hyfsat glest med folk i starten men stämningen var god. Solen började värma lite och man kunde dra av sig överdragskläderna.

Starten gick och vi började rulla på. Planen var att springa i runt 6:30/km men Maria hade en massa spring i benen så jag fick försöka bromsa ner henne lite. Dock var det lättsprunget så det rullade på bra. 

Det var god stämning, vädret var perfekt och det var en väldigt trevlig stad att springa i. Man mötte andra löpare på en del ställen, men som triathlet var det inget jag reflekterade över. Vätskekontrollerna kom ofta och innehöll allt jag behövde. 

Som vanligt började det gå lite trögt vid 25km men vi kämpade på och bestämde oss för att gå i mål på under 5h vilket vi gjorde.  Skönt. 

Goodie bagen man fick vid målgången var bland de bästa jag fått och vi satte oss på gräsmattan och njöt. 

Dock blev njutningen ganska kortvarig eftersom det började ösregna 15 min efter målgång, men vi byggde regnskydd och gick hem för att fira. 

Sammanfattningsvis tycker jag det var ett trevligt och välarrangetat lopp. Budapest var en mycket trevlig dag och det var inte helt fel och ligga i ett tempererat bad dagen efter loppet och guppa omkring. Billig och bra mat dessutom och ölen kostade en tia. Trevligt.  

Snart maradags

Nu är det bara några dagar kvar till årets sista stora lopp. Budapest Marathon.
00buda1

Formen är inte vad den borde vara, men det ska bli kul ändå. Konditionen är bra, men vikten är för hög tyvärr.
Jag har haft lite svårt att hålla en bra kost den sista tiden och även om jag tränat bra så går vikten såklart upp om jag äter dålig mat. Bot och bättring!

Jag sprang mitt sista lite längre pass i måndags på 14km vilket kändes ganska bra. Snittpuls på 130 och en ganska bra känsla i kroppen. Håller jag det tempot så klarar jag 4:30 i Budapest vilket hade varit jäkligt kul men samtidigt väldigt tufft.

Budapest blir mitt 18:e maraton och jag har börjat fundera lite på vilket nr.20 ska bli. Det borde bli något speciellt. Några tips!
00buda

Styrka

Nu har jag kört lite mer styrka i några veckor och det börjar redan betala av sig. Idag sprang jag i Änggården och jag kände mig otroligt stark i backarna. Farten var kanske inte så mycket att skryta med, men känslan var väldigt bra. 

Mina styrkepass har företrädesvis varit hyfsat korta pass hemma bakom huset och till stor del bestått i kettlebell, hopprep och kroppsviktsövningar. Några rena pass på gymmet har det också blivit där jag då kört knäböj och benspark fram/bak. 

Igår körde jag ett för mig klassiskt pass bakom huset. 

25+25 kettlebell snatch med 16kg + 100 hopprepshopp varav sista 50 på ett ben (25+25) +20 armhävningar. 

Detta körde jag 4 varv utan vila och hopprepshoppen körde jag utan missar. Alltså om jag missade så började jag om från början. 

Snabbt och effektivt. Efteråt körde jag lite planka, utfallssteg, jämfotahopp i en trappa och goblet squat. Hela passet tog 40min vilket för mig räcker gott och väl. 

Bra helg

Nu på hösten är det lätt att dra ner på träningen en hel del, vilket i vissa fall säkert är jättebra, men jag har märkt att jag lätt blir slapp och tjock under hösten. Denna höst tänker jag bryta den trenden och träna ganska mycket men träna på ett lite annorlunda sätt. 

Men eftersom vädret är så fint så fick det bli en klassisk cykel och springhelg. 

På lördagen greppade jag snyggaste tröjan, några kompisar från jobbet och stack ut på en tur.

Det blev en sväng ner till Fjärås Bräcka där vi tog en gofika innan vi rullade hem. 

Vi körde några spontana intervaller och periodvis gick det riktigt bra. En skön känsla att ha lite tryck i benen. 


Igår blev det ett gött löppass på 20km i solen. 

Jag har haft lite problem med mitt ena knä i en vecka då det varit lite stelt så jag ville se hur det kändes att springa asfalt eftersom jag har Budapest Marathon om 3 veckor. 

Det var lite stelt i början, men när jag var varm så släppte det och löpningen rullade på riktigt bra.

Jag körde 2km tempo efter 17km vilket också kändes bra så jag hoppas det känns likadant i Budapest. 

Empire State building

För ett tag sedan såg jag min kompis Cecilia köra Empire State building på trappmaskinen och idag var det dags att testa. 
1576 trappsteg var målet och jag förstod att det skulle vara jobbigt, men kanske inte riktigt hur tufft det skulle bli. 

Cecilia trodde jag skulle klara det på under 20min vilket såklart blev ett mål och i början gick det riktigt lätt så jag började drömma om sub 15min… Dock tog kraften slut ganska fort och efter lite drygt 5min fick jag sänka farten och köra lite mer intervallbetonat. 25 steg långsamt och 75 steg snabbt osv. Pulsen låg högt och jag svettades som en galning men det var en kul utmaning och jag misstänker att förbränningen var ganska hög. 😊

19min och 30 sekunder tog det att komma upp på toppen och nästa gång så ska jag klara det på under 19min. Den här gången sprang jag 6km till gymmet vilket kanske inte var den bästa uppvärmningen. 


Har jag någon läsare som testat utmaningen? 

Snabbpass

Efter ett gött distanspass löpning igår på 13km så körde jag ett snabbt men intensivt styrkepass idag. 

Gymmet har köpt in en airbike som jag var nyfiken på och efter lite uppvärmning så körde jag 2km cykel + 50 kettlebell swing med 24kg och jag körde 3 set. 

Pulsen drog iväg rejält på cykeln och fläkten brummade över hela gymmet när jag körde mina intervaller. Det blev en fruktansvärd effekt eftersom man använder armarna också och jag snittade runt 485w på mina 2km. 

Svingarna kändes lite som vila under första settet, men sen kom verkligheten ikapp och det blev plågsamt på alla plan. 

16min tog passet och jag blev helt slut. Efteråt blev det lite bål och benstyrka som nedvarvning och totalt körde jag 30min. Effektivt och jobbigt. Enligt Garmin brände jag 450kcal. 

Hemvärnshelg

I helgen var det dags för årets andra hemvärnshelg och som vanligt är jag helt slut. 

Jäklar vad jobbigt det är att springa omkring i skogen med 40kg utrustning vilket gör mig ännu mer motiverad att köra mer styrketräning. Jag måste bli starkare och börja köra lite mer med mitt gamla träningsgäng The Persistent Few. 

För att mjuka upp benen lite så körde jag lugna 45min på Monarken idag medan jag tittade på Ö till Ö. Jäklar vilket lopp och min gamla coach Oscar Olsson var fruktansvärt imponerande och lyckades ta en andraplats.