Race ready

Då är det snart dags för mitt elfte Göteborgsvarv och nu är det ett rejält pers som gäller.
Jag har förtfarande ett gammalt pers från 1998 men det ska ändra på sig om några timmar.

Träningen har gått bra de sista veckorna och sedan coach Oscar rekommenderade mig att inte äta socker, bröd eller pasta fram till varvet.
På lite drygt 2 veckor har jag gått ner 9kg vilket såklart låter väldigt mycket men dels är jag väldigt stor och dels är det vikt som jag lagt på mig under kort tid sedan Barcelona.

Ett annat problem jag haft är ju min andning som nu känns botad med min nya medicin. Skönt.
Skönt också att jag kört mina pass i rätt pulszoner trots att jag inte presterat så mycket fart. Hoppas det betalar av sig.

Nu blir det åka av!

image

Äntligen!

Efter en massa strul med träningen så har det äntligen lossnat igen.

Efter att ha slarvat med kosten de senaste månaderna och lagt på mig några onödiga kilon så trodde jag att mina stumma ben berodde på att jag blivit tjock igen.
Men efter att ha ätit bra de senaste veckorna och gått ner till matchvikt igen utan att för den delen kunnat prestera så kontaktade jag läkaren förra veckan.
Läkaren gav mig diagnosen allergiutlöst astma och jag fick lite dundermedicin att testa i en månad.

image

Enligt läkaren ger medicinen full verkan först efter 5-7 dagar, men redan dagen efter kände jag skillnad och när jag sprang sista lite längre passet inför varvet igår så kände jag äntligen att jag är tillbaka.
Äntligen kunde jag hålla runt 5:30/km igen med 140 i puls precis som i Barcelona. Jäklar vilken skön känsla.

Tur att jag kämpade på med mina pass trots att det gick trögt och kämpade för att ligga i rätt pulszoner trots att farten var helt kass.
Nu är det bara att ladda på inför varvet och på lördag blir det åka av!

image

Två veckor kvar

Om 2 veckor är det dags för Göteborgsvarvet och ärligt talat har inte uppladdningen gått så bra som jag hoppats på.
Det har varit lite si och så med motivationen efter Barcelona och kosthållningen har periodvis varit riktigt dålig..
Men jag fick en välbehövlig spark i röven av coach Oscar förra veckan och nu är jag med i matchen igen.

image

Nu är det strikt kost i två veckor och sen ska varvet gå enligt plan.

Jag har haft lite problem med pollen nu så träningen har inte gått så bra som jag hoppats, men jag har legat i rätt ansträngningszoner i alla fall så när det blommat färdigt så borde jag prestera igen.

Nu är det bara att hålla tummarna och köra på de sista 2 veckorna

Thorax trainer

Idag var det öppning av min tränare Oscars gym och givetvis var jag på plats för ett testpass.

image

Thoraxtrainer stod på menyn för första gången i mitt liv och efter att ha sett några klipp från några träningspass så såg jag verkligen framemot passet.

image

Vi körde 10min teknik och sen var det dags för själva passet.
Hela passet var avverkat på 30min och det var verkligen fullt tillräckligt.
Vi körde korta intensiva intervaller på 90 sekunder med varannan på thoraxen och varannan bålträning på mattan.

Tekniken var enkel och ansträngningsgraden var såklart skyhög så jag kommer definitivt träna hos Oscar framöver.

image

Spring, spring, spring

Mitt fokus på löpningen består och för tillfället är det 3st nyckelpass per vecka.
1st Vo2max där varannan vecka är långa intervaller och varannan långa.
1st Tröskelintervaller
1st Långpass med inslag av tävlingsfart 1h in i passet.

Idag var det dags för korta intervaller och jag och 2 kompisar körde på Slottskogsvallen.
Visst är det kul att springa bana?

image

Solen sken och vi var dessutom helt själva på banan. Gött.

På menyn stod 10x400m, 5min joggvila och 10x200m
1min vila mellan 400m och 30 sekunder på 200m.

Jag har haft lite problem med mina korta intervaller och även på dagens pass gick det lite sämre än vad jag hoppats på, men det var ok i alla fall.

Snittet på 400m blev 4:05/km och snittet på 200m blev 3:55/km.

Jag hade hoppats på 4:00 och 3:45, men jag hade inte mer att ge idag.

Imorgon blir det vila och på söndag blir det ett riktigt tufft distanspass med 5x1km strax under tävlingsfart på halvmaran. Spännande.

Trevlig helg

Intervaller

En gång i veckan kör jag ett hårt intervallpass och idag var det dags.
Sen jag började samarbeta med Oscar igen så har det blivit betydligt mer struktur i mina intervaller och upplägget har varierat.
Idag var det dags för ett pass jag aldrig kört innan och planen var att köra 15x200m x2
30 sekunder vila mellan intervallerna och 5min löpvila mellan setten.

Dagen till ära så tänkte jag även testa mina nya skor från New Balance som är de lättaste jag hittat.

image

Efter 2km uppvärmning så gick jag loss.
15x200m i 3:50/km!
Helt vansinnigt snabbt för mig, men jag körde på.
Bandet var lite kasst så om jag inte hade bra driv i steget så högg det lite vilket var jäkligt irriterande, men kanske ett bra incitament för att ha ett bättre steg?

I alla fall så kändes det ganska bra konditionsmässigt, men benen fick jobba på rejält.
Som mest kom jag upp i strax över 160 i puls vilket är hyfsat.

image

Med stumma ben efter 16 intervaller (jag räknade fel helt enkelt) så gick jag lite och joggade i ungefär 5min för att ladda inför nästa set.

Nu var det dags för 15st nya, men denna gång skulle jag köra med lite mer lutning vilket jag aldrig gjort innan.
Oscar sade mellan 4-5 grader så självklart ställde jag bandet på 5 grader och farten blev 4:15/km.
Jäklar vad jobbigt!!

Efter 200m var benen helt rökta och jag sänkte till 4 grader.
Efter ytterligare 200m så bestämde jag mig för att köra 150m istället för benen bar mig knappt.

image

Återigen var det jobbigast muskulärt och pulsen höll sig hyfsat.
Som ni ser på kurvan så fick jag en liten paus mitt på när musiken (tack och lov) strulade, men i övrigt rullade det på.

Det var vansinnigt jobbigt och jag tappade räkningen och därför blev det bara 14st.
Pulsen landade som högst på 10 slag under min maxpuls vilket är lite lägre än vad jag förväntat mig, men med starkare ben så hade jag kanske kunnat pressa upp pulsen lite mer.

Sammanfattningsvis så var det ett brutalt och nyttigt pass som jag måste köra igen.
Skorna kändes riktigt bra men benen är som spaghetti för tillfället.
Som det ska vara en fredagskväll alltså. :)

Glad påsk på er!!

Färdigtramsat!

Nu har det varit en jäkla svacka gällande motivation med träning och kost, men nu får det vara nog!

Jag hade 2 mål med den här säsongen och det blev lite av ett antiklimax när båda målen uppfylldes redan det första kvartalet.
Första målet var att klara sandsjöbacka 50 miles vilket jag gjorde i januari och det andra målet var att springa en mara på under 4h vilket jag gjorde i Barcelona.

image

Jag har märkt att jag behöver mål med träningen för motivationens skull så nu har det varit slappt några veckor.
Dålig mat, lite träning och lite allmänt seg.
Men nu är det slut med slappandet!
Nu bryter jag sötsuget och går loss med träningen igen.
Nästa mål blir varvet på under 1:50 vilket borde vara genomförbart om inte Volvo och VGR är för mycket i vägen.

Vad har ni för mål?

Race report Barcelona Marathon

Regnet vräkte ner när vi gick ut från flygplatsen i Barcelona, men när vi närmade oss stan så började det spricka upp. Skönt med sol och bra med extra syre i luften. :-)

Flygbussen stannade utanför Expot och vår hotell låg en knapp kilometer från Expo/starten så vi promenerade ner och checkade in innan vi hämtade nummerlappen.
DSC_0353
Mässan var antagligen den största maramässa jag varit på och det fanns alla möjliga utställare och produkter.
Bra när loppets huvudsponsor inte förbjuder konkurrerande märken att sälja på mässan som de gör på vissa lopp

Vi kollade in mässan en stund och försökte orientera oss inför morgondagen innan vi gick för att hitta någonstans att äta.
Vi passerade målområdet som såg riktigt coolt ut.
wpid-wp-1426360152526.jpeg
Pampigt!

Efter en stor portion tapas och en lugn jogg på några kilometer var det sedan läggdags.

Klockan ringde 05:30 och det var lite pirrigt i kroppen.
Siktet var inställt på 4h och kroppen kändes riktigt bra.

Vi åt en lätt frukost på hotellrummet och tog en kaffe på väg till starten.
Vädret såg ut att bli lovande även om det var lite kyligt för stunden.

Vi var vid starten i ganska god tid som vanligt och lämnade in väskorna innan vi började leta efter den kortaste kön till bajamajorna.
Här lämnade skyltningen lite övrigt att önska, men vi chansade lite och hade tur att hitta en riktigt kort kö.

Starten för första gruppen var 08:30 och jag tror de släppte iväg en ny startgrupp var fjärde minut.
Stämningen var som vanligt god i startfållan och jag småpratade lite med en tjej från NocOut.

Klockan började närma sig 08:30 och det låg en liten spänning i luften.
”The final countdown” spelades och sen släppte de iväg första gruppen.

Jag tror det var 4 grupper före mig och vi närmade oss starten.
DSC_0368

En kort stund innan varje startgrupp så spelades såklart ”Barcelona” och det var en jäkligt god stämning.

Starten gick och jag satte fart. Målet var som sagt 4h, jag skulle sikta på 5:30/km och ha en puls på mellan 145-150.
Det kändes lite overkligt att starta en mara så aggressivt, men jag hade bestämt mig och jag litar helt och hållet på att min tränare Oscar vet vad han håller på med.

Jag fokuserade helt på pulsen och försökte att inte stressa upp mig över kilometertiderna som oftast låg under 5:30/km.
Namnlös

Efter ungefär 5km kom jag i kapp farthållarna för 4h och jag funderade lite på hur jag skulle göra.
Ska jag springa förbi eller inte…

De hade en ganska stor klunga bakom sig och sprang lite ojämnt så jag bestämde mig för att springa förbi.
Det var lite uppförsbackar upp mot Camp Nou så jag fick springa på lite hårdare för att ta mig förbi, men till slut gick det bra och jag kunde gasa på rejält i en ganska lång nedförsbacke och dra ifrån lite.

Det kändes helt overkligt att springa om 4h gruppen och i en efterföljande nedförsbacke hände ännu en overklig sak. Jag sprang en kilometer på under 5min. På ett maraton. Sjukt!

Jag gjorde mitt bästa för att inte fokusera på farten utan bara på pulsen men det blev svårt när första milen avverkades på lite drygt 53min.
Här är pulskurvan för hela loppet:
Puls

Jag försökte se mig omkring och försöka njuta av banan och publiken. Få bort fokus från farten och försöka njuta vilket är hyfsat enkelt när man springer i Spanien.
Publiken i Spanien är intensiv och överallt stod det folk och hejade. Det var trummor, affischer och publik längst med hela banan och inte en meter av banan var folktom eller tyst. Jag sprang Valencia Marathon 2012, men jag skulle vilja säga att publiken var ännu intensivare i Barcelona.
publik
Bild från Barcelona maratons hemsida

Med 2,5km intervall var det en vätskestation och man fick vatten i flaskor vilket jag gillar skarpt.
Jag bestämde mig för att dricka gel vid varannan station och sportdryck vid varannan, men efter ett tag insåg jag att jag hade ganska mycket gel kvar så jag tog en liten slurp vid varje station samtidigt som jag gick ungefär 10 steg för att få i mig vätskan ordentligt.

Vid några tillfällen på banan sprang man fram och tillbaka på samma väg vilket också är något jag gillar.
Vissa gillar det inte, men jag tycker det är kul att möta andra löpare. Dessutom känns det som att det är lättare för publiken då de kan stå på samma ställe och se löparna två gånger.

Strax innan halvmaran var det en ganska lång, rak väg där man mötte de andra löparna och det var uppförsbacke hela tiden.
Det enda jag tänkte på där var att det skulle bli riktigt skönt att avnjuta den långa nedförsbacken ner mot halvmaraskylten.
Min tid var ruskigt bra och hamna på runt 1:55 på halvmaran som Oscar sagt var inga problem alls.
1:53 var klockan när jag passerade 21km skylten och kroppen kändes fortfarande oförskämt bra, men jag visste att det var först en mil senare som loppet skulle börja på riktigt.

Jag försökte hålla en ganska hög kadens vilket fungerade riktigt bra så länge benen gjorde som jag ville, men på slutet tappade jag ganska rejält när jag började bli trött.
Kadens

Men om jag ska återgå till loppet så var det otroligt bra planerat. Bansträckningen var helt perfekt och efter varje liten uppförsbacke så kom det en nedförsbacke.
Publiken var grym, vätskestationerna fungerade perfekt och de finaste delarna av loppet kom sist.

Efter 32km sprang man nere vid havet, vid 35km såg man Sagrada Familia för andra gången som man med lite god vilja kan se på bilden.
DSC_0370
Efter 36km sprang man genom Triumfbågen och sen sprang man ner till hamnen innan det var dags för de sista kilometerna upp mot målet.
Nu var jag rejält trött, men det var bara att bita ihop och köra på.
Ju mer miserabel man ser ut, desto mer gapar publiken så det blev ett jäkla liv när jag lufsade fram.
Plötsligt såg jag tornen som jag visste låg vid målgången och jag insåg att jag skulle klara 4h om jag inte fick aggressiv kramp eller någon annan åkomma.

Jag sprang allt vad jag kunde, svängde vänster in mot målet och stormade i mål på 3h 57min 11 sekunder.
Åh va gött!!! Vilken go känsla att klara det.
DSC_0377

Här är min statistik över loppet för den som är nyfiken:
Total

Barcelona Marathon är verkligen ett lopp jag kan rekommendera och för er som inte sprungit något lopp i Spanien så är det något jag tycker ni borde testa.

Stort tack till Oscar Olsson för coachningen inför loppet.

 

Race ready

Då är det dags för Barcelona Marathon och det känns jäkligt bra.
Vi reste ner ganska tidigt och har kunnat slappa ganska mycket på hotellet.
Jag sprang en liten runda på 2,5km idag där jag kände lite på uppförsbacken till målet och kroppen känns stark.

image

Planen kommer bli att gå under 4h imorgon och det blir till att spänna bågen rejält och köra hårt.

Tyvärr verkar det inte som att man kan följa loppet live såvida jag inte sänder gps från min telefon under hela loppet, men nätet här nere är dåligt så jag har inte kunnat forska så mycket i det.

Mitt startnummer är i alla fall 9230 om ni kommer på något sätt att följa mig.