Race report Barcelona Marathon

Regnet vräkte ner när vi gick ut från flygplatsen i Barcelona, men när vi närmade oss stan så började det spricka upp. Skönt med sol och bra med extra syre i luften. :-)

Flygbussen stannade utanför Expot och vår hotell låg en knapp kilometer från Expo/starten så vi promenerade ner och checkade in innan vi hämtade nummerlappen.
DSC_0353
Mässan var antagligen den största maramässa jag varit på och det fanns alla möjliga utställare och produkter.
Bra när loppets huvudsponsor inte förbjuder konkurrerande märken att sälja på mässan som de gör på vissa lopp

Vi kollade in mässan en stund och försökte orientera oss inför morgondagen innan vi gick för att hitta någonstans att äta.
Vi passerade målområdet som såg riktigt coolt ut.
wpid-wp-1426360152526.jpeg
Pampigt!

Efter en stor portion tapas och en lugn jogg på några kilometer var det sedan läggdags.

Klockan ringde 05:30 och det var lite pirrigt i kroppen.
Siktet var inställt på 4h och kroppen kändes riktigt bra.

Vi åt en lätt frukost på hotellrummet och tog en kaffe på väg till starten.
Vädret såg ut att bli lovande även om det var lite kyligt för stunden.

Vi var vid starten i ganska god tid som vanligt och lämnade in väskorna innan vi började leta efter den kortaste kön till bajamajorna.
Här lämnade skyltningen lite övrigt att önska, men vi chansade lite och hade tur att hitta en riktigt kort kö.

Starten för första gruppen var 08:30 och jag tror de släppte iväg en ny startgrupp var fjärde minut.
Stämningen var som vanligt god i startfållan och jag småpratade lite med en tjej från NocOut.

Klockan började närma sig 08:30 och det låg en liten spänning i luften.
”The final countdown” spelades och sen släppte de iväg första gruppen.

Jag tror det var 4 grupper före mig och vi närmade oss starten.
DSC_0368

En kort stund innan varje startgrupp så spelades såklart ”Barcelona” och det var en jäkligt god stämning.

Starten gick och jag satte fart. Målet var som sagt 4h, jag skulle sikta på 5:30/km och ha en puls på mellan 145-150.
Det kändes lite overkligt att starta en mara så aggressivt, men jag hade bestämt mig och jag litar helt och hållet på att min tränare Oscar vet vad han håller på med.

Jag fokuserade helt på pulsen och försökte att inte stressa upp mig över kilometertiderna som oftast låg under 5:30/km.
Namnlös

Efter ungefär 5km kom jag i kapp farthållarna för 4h och jag funderade lite på hur jag skulle göra.
Ska jag springa förbi eller inte…

De hade en ganska stor klunga bakom sig och sprang lite ojämnt så jag bestämde mig för att springa förbi.
Det var lite uppförsbackar upp mot Camp Nou så jag fick springa på lite hårdare för att ta mig förbi, men till slut gick det bra och jag kunde gasa på rejält i en ganska lång nedförsbacke och dra ifrån lite.

Det kändes helt overkligt att springa om 4h gruppen och i en efterföljande nedförsbacke hände ännu en overklig sak. Jag sprang en kilometer på under 5min. På ett maraton. Sjukt!

Jag gjorde mitt bästa för att inte fokusera på farten utan bara på pulsen men det blev svårt när första milen avverkades på lite drygt 53min.
Här är pulskurvan för hela loppet:
Puls

Jag försökte se mig omkring och försöka njuta av banan och publiken. Få bort fokus från farten och försöka njuta vilket är hyfsat enkelt när man springer i Spanien.
Publiken i Spanien är intensiv och överallt stod det folk och hejade. Det var trummor, affischer och publik längst med hela banan och inte en meter av banan var folktom eller tyst. Jag sprang Valencia Marathon 2012, men jag skulle vilja säga att publiken var ännu intensivare i Barcelona.
publik
Bild från Barcelona maratons hemsida

Med 2,5km intervall var det en vätskestation och man fick vatten i flaskor vilket jag gillar skarpt.
Jag bestämde mig för att dricka gel vid varannan station och sportdryck vid varannan, men efter ett tag insåg jag att jag hade ganska mycket gel kvar så jag tog en liten slurp vid varje station samtidigt som jag gick ungefär 10 steg för att få i mig vätskan ordentligt.

Vid några tillfällen på banan sprang man fram och tillbaka på samma väg vilket också är något jag gillar.
Vissa gillar det inte, men jag tycker det är kul att möta andra löpare. Dessutom känns det som att det är lättare för publiken då de kan stå på samma ställe och se löparna två gånger.

Strax innan halvmaran var det en ganska lång, rak väg där man mötte de andra löparna och det var uppförsbacke hela tiden.
Det enda jag tänkte på där var att det skulle bli riktigt skönt att avnjuta den långa nedförsbacken ner mot halvmaraskylten.
Min tid var ruskigt bra och hamna på runt 1:55 på halvmaran som Oscar sagt var inga problem alls.
1:53 var klockan när jag passerade 21km skylten och kroppen kändes fortfarande oförskämt bra, men jag visste att det var först en mil senare som loppet skulle börja på riktigt.

Jag försökte hålla en ganska hög kadens vilket fungerade riktigt bra så länge benen gjorde som jag ville, men på slutet tappade jag ganska rejält när jag började bli trött.
Kadens

Men om jag ska återgå till loppet så var det otroligt bra planerat. Bansträckningen var helt perfekt och efter varje liten uppförsbacke så kom det en nedförsbacke.
Publiken var grym, vätskestationerna fungerade perfekt och de finaste delarna av loppet kom sist.

Efter 32km sprang man nere vid havet, vid 35km såg man Sagrada Familia för andra gången som man med lite god vilja kan se på bilden.
DSC_0370
Efter 36km sprang man genom Triumfbågen och sen sprang man ner till hamnen innan det var dags för de sista kilometerna upp mot målet.
Nu var jag rejält trött, men det var bara att bita ihop och köra på.
Ju mer miserabel man ser ut, desto mer gapar publiken så det blev ett jäkla liv när jag lufsade fram.
Plötsligt såg jag tornen som jag visste låg vid målgången och jag insåg att jag skulle klara 4h om jag inte fick aggressiv kramp eller någon annan åkomma.

Jag sprang allt vad jag kunde, svängde vänster in mot målet och stormade i mål på 3h 57min 11 sekunder.
Åh va gött!!! Vilken go känsla att klara det.
DSC_0377

Här är min statistik över loppet för den som är nyfiken:
Total

Barcelona Marathon är verkligen ett lopp jag kan rekommendera och för er som inte sprungit något lopp i Spanien så är det något jag tycker ni borde testa.

Stort tack till Oscar Olsson för coachningen inför loppet.

 

Race ready

Då är det dags för Barcelona Marathon och det känns jäkligt bra.
Vi reste ner ganska tidigt och har kunnat slappa ganska mycket på hotellet.
Jag sprang en liten runda på 2,5km idag där jag kände lite på uppförsbacken till målet och kroppen känns stark.

image

Planen kommer bli att gå under 4h imorgon och det blir till att spänna bågen rejält och köra hårt.

Tyvärr verkar det inte som att man kan följa loppet live såvida jag inte sänder gps från min telefon under hela loppet, men nätet här nere är dåligt så jag har inte kunnat forska så mycket i det.

Mitt startnummer är i alla fall 9230 om ni kommer på något sätt att följa mig.

Träna sig i form

Min tränare Oscar förespråkar att man tränar sig i form istället för att vila sig i form.
Innan jag träffade honom så hade jag nog vilat ett par dagar innan en mara, men nu har jag sprungit en del den här veckan ändå.

I måndags vilade jag och i tisdags sprang jag 4x1600m progressivt.
I onsdags blev det ett lugnt pass på knappt 40 minuter och igår körde jag 8×40 sekunder fart.
Idag blev det ett lugnt simpass och imorgon blir det ett lugnt löppass i Barcelona.
Känns bra.

I morse var det dags för möte med Oscar för att lägga upp planen för loppet.

image

Det blev en stabil frukost på Ica Focus och sen snackade vi strategier över några kannor kaffe.

Oscar tänker lite annorlunda än mig såklart och innan mötet hade jag tänkt att jag skulle satsa på Sub 4:12 men nu är planen Sub 4h.
Det känns lite nervöst att öppna i så hårt tempo, men Oscar övertygade mig och nu är jag helt inställd på att gå ”all in” på söndag.
Jäklar vad det ska springas!

image

Stiltje på bloggen

Ja, på bloggen har det sannerligen inte hänt mycket den sista tiden men jag har inte legat på latsidan för det.

Det har varit mest fokus på löpning och simning den sista tiden och jag har utvecklats inom båda.

Vadträningen som Oscar ordinerat har gjort susen och jag tycker det känns som att jag har lite bättre tryck i steget nu.
Strukturen i löpträningen är mycket bättre nu sen jag återupptog samarbetet med Oscar och jag har haft några av mitt livs bästa löppass de senaste veckorna.
DSC_0330

Jag har jobbat mycket med rörligheten i anklarna vilket jag tycker ha hjälpt både med löpningen och simningen.
Jag fick låna en balansplatta av grymma Eva som jag använder mycket nu.
IMG_20150303_205454

Fredagssimmet med Simcoachen är tyvärr slut nu, men jag utvecklades en hel del även där och fick med mig mycket som jag ska jobba på.
Sista passet gick riktigt bra och jag sänkte mig 11 sekunder på 100m under de 8 veckor som vi körde.
IMG_20150306_223255

På söndag är det dags för Barcelona Marathon vilket ska bli jäkligt kul.
Jag är inte riktigt redo för sub 4h än, men det borde gå betydligt fortare än vad det gjorde i Athen.

Nu kör vi!!!
IMG_20150227_020732

Förnyat samarbete med O2tri

Nu är det några år sedan jag först träffade Oscar och när jag tänker tillbaka så är det grymma resultat vi gjort tillsammans.
Här är en bild från Delsjön när jag simmade med våtdräkt för första gången i mitt liv.

Det har hänt en del sen 2012. :-)bild-47 (5)

Efter att ha stagnerat lite i min utveckling så kände jag nu att jag behövde lite hjälp och då blev såklart Oscar det självklara valet.

Vi kommer nu framöver att hålla kontakt och han kommer hjälpa mig att lägga upp min träning veckovis.
Årets stora mål är att springa en mara på under 4h och jag är övertygad om att Oscar kommer hjälpa mig att nå det målet.

 

Ännu en vecka

Träningen var kanske inte helt optimal den här veckan, men så kan det bli ibland.
Jag tog lite välförtjänt ledighet och hälsade på mina föräldrar nere i Skåne vilket var riktigt gött. Ibland behöver man slappa några dagar.

image

Är ni i Kristianstad av någon anledning så kan jag verkligen rekommenderar chokladkakan på Duvanders konditori. Riktigt god!

Väl hemma så blev det ett lyckat simpass med Simcoachen och sen var det dags att jobba igen.

Veckan avslutades med ett lugnt distanspass på en mil där jag sprang i tilltänkt marathontempo.
10,6km/h i snitt ska jag klara på en mara i år.
Efter dagens pass så känns det definitivt rimligt.
Bra snittpuls i alla fall.

image

PT med Simcoachen

Förra veckan körde jag mitt första PT pass med grymma Simcoachen och jäklar vad bra det var.

Jag har simmat ganska mycket med Anna-Karin, men aldrig ensam.
Dock har min simning inte gått så bra på sistone och jag kände att jag behövde en boost.

image

Ibland kan jag bli lite stressad av att simma i grupp eftersom jag ibland kan känna att jag är långsam och sinkar gruppen, men nu skulle jag få all hjälp jag behövde under en timmes tid. Gött!

Jag simmade in lite snabbt och sen blev jag filmad i lite olika vinklar som sedan analyserades.
Det fanns en hel del att jobba på men även några saker som var bra.

Efter analysen så tränade jag på några problemområden och sen var timmen tyvärr slut.
Riktigt bra och effektiv träning med en otroligt duktig coach.

Några dagar senare så kom filmerna på mailen där Anna-Karin kommenterade och visade vad jag skulle tänka på.

image

Riktigt bra.
För att få ut max av passet så gick jag igenom filmerna några gånger och skrev ner de punkter och övningar som jag ska fokusera på.

image

Så nu gäller det att köra på och nöta in tekniken.

För er som tvekar på att köra en PT timme så kan jag säga att det är väl investerade pengar och man får verkligen valuta för sin investering.
Det är dessutom betydligt mer än en timme man får om man räknar in analysen.

Vidoeanalysen var riktigt bra och kommer ge mig ett underlag för min simträning under en lång tid framöver.

Tack för ett riktigt bra pass Anna-Karin.

Långpanna igen

Nu är det 2 veckor sedan Sandsjöbacka och äntligen var det dags för en lite längre löprunda igen.
Jag har haft problem med en tå och har bara kunnat springa på bandet, men nu har det läkt tillräckligt så jag kunde ge mig ut igen.

Maria följer ett träningsprogram inför Barcelona Marathon och idag hade hon 24km på schemat. Jag bestämde mig för att hänga med i 20km och sen springa 3-4km tempo på slutet.
DSC_0195

Vädret var riktigt fint med 0 grader och lite snö. Dock var det lite halt på sina ställen och man halkade lite, men det gick helt ok att springa utan dubbar ändå.

Som vanligt utgick vi från Skatåsåttan men vi ville inte springa mer än 2 varv så vi tog lite omvägar här och där.
Det blev ett varv runt lilla Delsjön också, men annars var vi mest på åttan.

Kroppen kändes ganska bra och det var inga problem att hålla en puls på runt 130 när vi sprang i 6:30/km.
Det var lite backigt såklart men vi tuggade på bra.
DSC_0199

När vi sprungit 15km passerade vi träningscentrat och då vek jag av för att ta en toapaus medan Maria fortsatte.

Efter pausen försökte jag komma i kapp, men det gick segt och benen började värka lite.
När jag passerade 19km så ökade jag farten och siktade på att hålla under 5:30/km.

Första kilometern gick på 5:15 och var plågsam och nästa kilometer var dubbelt så plågsam och gick på 5:20.
Här tänkte jag ge upp, men man viker inte ner sig efter 2/3 så jag malde på.

Avslutningen blev såklart en uppförsbacke och pulsen gick upp till 164 och det var grymt jobbigt, men jag klarade sista tempokilometern på 5:31 i alla fall vilket kändes godkänt.

Helt ok pass i alla fall och här är all statistik.
Statistik

Veckan efter

Veckan efter Sandsjöbacka har varit ganska lugn.
Jag har slappat i soffan ganska mycket och känt mig helt tom på energi.

Min tå har ställt till det lite så jag har inte kunnat springa, men några simpass har det blivit.

Idag körde jag mitt första lite hårdare pass och det blev först 7km hamsterband med varannan km i 11km/h och varannan i 12km/h.

image

Tittar man noga så kan man se antydan till sänkt puls några gånger.
Jag försöker vänja kroppen till att 5:30/km är lugnt tempo. :)

Efter löpbandet så gick jag loss på en gammal klassisk kettlebellövning.
Secret Service Snatch Test.
Max antal snatches på 10min och jag körde med 16kg idag eftersom jag blivit klen.
En gång i tiden klarade jag 208 reps med 24kg, men idag fick jag nöja mig med 230st med lilla 16kg.

Intressant pulskurva. Ganska intensiv övning.

image

Nu håller jag tummarna för att tån ska bli bra till helgen så jag kan springa utomhus igen.
Ett lugnt långpass hade varit trevligt.