2xMax

Nu är det inte någon hamburgare jag tänker på utan 2st maxtest med ca:10min vila.

Jag började med 2000m rodd.
I början av veckan körde jag på 6:39 och nu siktade jag på under 6:30.
Första 800m kändes riktigt bra och det var inga problem att ligga på under 1:35/500m, men tyvärr försvann kraften och tempot så sista 6-700m var riktigt tunga.
Jag försökte spurta sista 300m, men det fanns tyvärr inte så mycket kvar u kroppen så jag misslyckades och gick i mål på 6:31.
Nästa vecka!!!!

image

Test nr. 2 blev en gammal goding med kettlebell.
En gång i tiden var jag bland Sveriges bästa på kettlebell, men den tiden är förbi på grund av andra prioriteringar.
När jag var som starkast körde vi knappt med 16kg såvida vi inte körde jonglering, men idag blev det 16kg och 10min snatch.
Mitt pers tror jag är 308 reps vilket såklart var uteslutet, men jag siktade på +200 i alla fall.

image

Självklart var det otroligt plågsamt, men det flöt på hyfsat i alla fall och jag körde 20 reps i minuten med lite marginal.
10 reps på varje arm blev det vilket kändes ok.
Sista 2min ökade jag lite och stannade på 215 reps vilket är helt ok ändå.

Det märks att det var ett tag sen…

image

Kul att köra korta, hårda pass i alla fall.

Activio

Som första anläggning i Göteborg så har vi fått den nya Activion där man kan få upp pulskurvan på väggen vid pulsklockorna.

Ganska coolt tycker jag och inte alls speciellt svårt att skapa pass som jag hade befarat.
Det dummaste är att man måste springa ut och starta passet vid tavlan, men det kan jag leva med.

Dagens pass var mitt stenhårda tabata pass och passupplägget såg ut så här på tavlan:
Activio2

3st tabator med 4min tröskel direkt efter. Den sista tröskeln är 5min och jag brukar hetsa deltagarna lite så man kommer upp i maxpuls. :-)

Det var lite nya ansikten på dagens pass och deltagarna var jäkligt laddade och hetsade varandra riktigt bra så det blev riktigt hårt idag.
En annan sak med den nya activion är också att man får sitt namn på klockan så alla ser vilken puls man har. Lite utlämnande såklart, men och andra sidan så är det numera omöjligt att inte köra järnet.

Så här blev resultatet och man kan lugnt säga att det inte riktigt blev som jag tänkt mig.
Activio1

Ja, man kan ju se tabatorna och tempoökningen på slutet i alla fall och det blev ett riktigt hårt pass.
Över 30min på +80% av maxpulsen är ju helt ok.

Free fall running

Idag testade jag Free fall running på Nordic wellness Backaplan.

Det känns som att det finns en uppsjö av teknikträning när det kommer till löpning nu, men det känns också som att målet med teknikträningen är densamma även om vägen dit kanske skiljer sig lite.

Förra hösten gick jag en KALAS-kurs med Fredrik Zillén som jag var mycket nöjd med, men dessvärre har jag inte tränat så mycket teknik som jag borde.
Min plan med Free fall running var därför att jag ska kunna köra ett teknikpass i veckan för att helt enkelt bli en bättre löpare.

På Backaplan mötte jag upp Rebecka som är instruktör och 7st andra deltagare.
Efter ett snabbsnack så joggade vi bort till en fotbollsplan där vi skulle vara under passet.

I grund och botten så upplevde jag det som att fokuset med tekniken var bra hållning och att driva med höften precis som annan löpteknik jag testat, men tyvärr var 1h alldeles för kort tid och det var bara några av deltagarna som fick någon feedback under passet.

Efter uppvärmningen och lite teknik så gick vi loss på hårda intervaller vilket jag inte alls var beredd på.
Jag trodde hela passet skulle bestå av teknik, men istället körde vi 10×10 sekunder sprint x2 med 2min joggvila.
Brutalt jobbigt såklart, men det gick ganska bra och jag skulle vilja påstå att jag i alla fall under vissa intervaller var bland de snabbaste. :-)

Sammanfattningsvis tyckte jag ändå att passet var helt ok och jag kommer försöka köra en del pass och se vart det leder.
Lyxigt med gratis löpträning i smågrupper och det ligger ganska nära hemmet.
1 pass i veckan borde jag hinna med i alla fall.
Freefall

 

Här är ett klipp på en hyfsad löpare som enligt Free fall running har en perfekt teknik:

Skitpass

Varning för negativt inlägg…

Träningsdagen började med att thaiboxningen blev inställd så jag körde först lite säck och sen tänkte jag köra lite cykel.

Wattindikatorn på cykeln var sönder och när jag testade den andra wattcykeln så visade det sig att pedalerna var feldesignade så skon drog i vevarmen hela tiden.

Efter att ha gett upp cykeln bestämde jag mig för att testa 2000m rodd.
Första 500m kändes ok, men sen gick jag in i väggen och fick plåga mig fram sista 1500m

image

Efter rodden tänkte jag springa 5 lugna kilometer i marafart, men gav upp efter 2km och tog en bastu istället.

Kroppen kändes vek och motivationen var bortblåst.
Hoppas jag blir pigg och stark igen snart.

4:30/km

Idag var det dags för löpintervaller och som vanligt körde jag på jobbets hamsterband.
Många tycker löpband är tråkigt, men jag tycker det är väldigt smidigt att köra intervaller på bandet.

Tusingar stod på schemat och planen var att hålla 4:30/km
13,3km/h är jäkligt snabbt för min del och det är inte speciellt länge sedan jag klarade 6x1000m i 12km/h för första gången.
Men farten börjar komma vilket känns jäkligt gött.

När jag kör intervaller på bandet så brukar jag räkna vilan i distans så jag hoppar av bandet och låter det rulla 200m innan jag hoppar på igen.
Tidigare har detta funkat bra, men nu när jag springer snabbare så börjar vilan bli lite väl kort. 52 sekunder mellan tusingarna är i kortaste laget.
Hur mycket brukar ni vila mellan tusingar?

De sista 3 intervallerna var sjukt plågsamma men jag lyckades ändå öka farten lite på den sista intervallen och hade 2 slag under min maxpuls på passet.
Gött!

Efter passet blev det lite skön bastu och lite kolhydrater och BCAA.

image

Race report Tjurruset Karlstad

För tredje året i rad för mig åker jag iväg med grymma The Persistent Few för att springa Tjurruset.

De förra åren har vi sprungit i Stockholm, men detta året valde vi att testa Karlstad vilket var en succé.
Jäklar vilken fin helg det blev!

Starka Charlotta hade fixat boende på en camping i Karlstad där vi hade tillgång till en relaxavdelning med bastu och bubbelpool vilket var perfekt.
Vattnet i Vänern var dessutom badvarmt så det blev några dopp under helgen.

På lördagen vaknade vi till riktigt fint väder med runt 20 grader och sol och alla var såg framemot en kul och geggig dag.
TPF Tjur

14:08 gick starten och vi började med 2-3km lättlöpt och ganska bred väg där startfältet spreds ut lite och sen gick vi in i spenaten.

Det var lite blandat med skogsterräng, stigar, sankmark, lera och klippterräng och stämningen var hög.
Tempot blev lite högt för mig ett tag så jag fick gå upp och dra lite för att hålla nere farten, men efter halva loppet släppte det och det rullade på bra.
Miljön, terrängen, sällskapet och stämningen var fantastisk och vi sprang bara och njöt.
Det är en viss befriande känsla att hoppa jämfota ner i stort gegghål tillsammans med en massa likasinnade. :-)

TPF Tjur1

Efter 8km så stod det 2st unga killar i sumodräkt som skulle tacklas och jag och Anders som båda ligger på +100kg kunde inte låta bli utan att leverera en stabil tackling på ynglingarna. :-)

Sista 2km var periodvis riktigt blöta där det i vissa fall även blev lite simning.

Sammanfattningsvis så var loppet i Karlstad mycket bättre än Stockholm och vi kommer säkert tillbaka dit igen.
Här är en liten film från loppet.:
Notera Jens från TPF efter 3:40. :-)

Jäklar vilken bra helg det var.
Bomstadsbadens Camping var helt perfekt, bra lopp, bra väder och fantastiskt sällskap med underbara TPF

Intervaller

Med överkroppen full av träningsvärk efter gårdagens thaiboxning så valde jag att köra löpintervaller på hamsterbandet.

Jag hade en tanke på att springa 3x2000m i 4:30/km, men jag räknade lite fel så det fick bli 4:40/km istället.
Det är nytt för mig att springa fortare än 12km/h så jag trodde 12,5km/h skulle vara 4:30/km men så var tyvärr inte fallet..
12,8km/h blev det istället med en tempoökning de sista 500m i den sista intervallen.
Vilan blev korta 80 sekunder och ansträngningsgraden mycket hög.

Efter passet sprang jag 1km i den fart jag har tänkt jag ska klara i Athen vilket kändes helt ok. Pulsen sjönk och jag kände mig ganska bekväm i farten trots att jag var riktigt trött.

image

Fighting

1997 började jag träna den franska kampsporten savate och sedan dess har jag varit intresserad av kampsport.

Jag har varit aktiv i diverse kampsporter och även tävlat lite, men de senaste åren har det mest handlat om självförsvar.

Idag körde jag dock ett thaiboxningspass på jobbet och jäklar vad kul det var. Reflexer och tekniker var såklart lite sega, men det gick hyfsat bra ändå.
Deltagarna var lugna och ödmjuka så sparringen var riktigt rolig.

Nu värker kroppen på lite nya ställen vilket är gött och det kommer garanterat bli ett stående inslag i min träning åtminstone ett tag framöver.

image

Näst sist

Igår var det dags för KM i simning.
Ärligt talat så var jag inte speciellt sugen och jag bestämde mig för att deltaga sent på eftermiddagen för att det är kul att träffa lite klubbkamrater.

image

Simningen skulle bli 1500m och jag siktade på en avslappnad simning på under halvtimmen.

Efter en ganska lång och behagligt insim så var det dags.

image

Tempot blev såklart högt direkt, men efter några minuter kom jag in i min rytm och det började kännas hyfsat.

image

Dock simmade jag väldigt mycket höger och jag började få problem med imma i glasögonen.
Jag hade gjort misstaget att ta av mig glasögonen efter insimmet vilket gjorde att insidan av glasögonen blev blöta.

Navigeringen blev ett allt större problem och efter rundningen av ön så fick jag stanna och ta av glasögonen för att se var jag var.

Näst sist stapplade jag ur vattnet med en tid på höga 33min vilket såklart är alldeles för långsamt, men så kan det bli ibland…

image

Här har vi segrarna. Ted och Anna. Stort grattis!

Alla bilder är tagna av Sara Molin.

Åskådaren

Igår hängde jag med Jonas upp till Tjörn för att vara åskådare på en triathlon för första gången i mitt liv.
Kroppen var såklart sliten efter att ha gjort en Ironman 6 dagar tidigare så att köra själv var inget alternativ, men det kändes som att det skulle vara kul att titta på.

Vi var 96 personer från Triathlon Väst som skulle köra så det skulle knappast finnas någon brist på folk att heja på.

2012 körde jag tävlingen själv och då tyckte jag inte att tävlingen var något speciellt, men jäklar vad tävlingsledningen tagit del av feedback och utvecklat loppet.
Nu var det riktigt proffsigt och jag kommer definitivt köra loppet igen.
Jag och Ulrika
Jag och Ulrika efter målgången 2012.

Vädret i lördags var ingen höjdare så suget att köra själv var definitivt inte där, men det skulle bli kul att heja på.

Växlingsområdet var inne i Skärhamn nu istället för nere vid museet vilket var en stor förbättring så både simningen och cykelbanan var mycket bättre än 2012.
Man startade på samma ställe men simmade in i hamnen istället för den äckliga kanalen.
IMG_0710
Det var en grym stämning vid starten och när tjejerna startat så hann jag precis gå ner till T1 och se de första komma i land.

Jag träffade Emma där som kunde namnen på 90% av alla startande så det var riktigt kul att stå där och heja.
IMG_0742

När de stack ut på cyklingen så passade jag på att gå upp till affären och fika lite och kolla på kids race. Kul

Jag gick upp till T2 och såg en mycket trött Peter komma i mål efter att ha cyklat riktigt hårt i Team Aktivitus lag vilket senare skulle visa sig bidrog till en seger i lagklassen. Kul!
IMG_0754

Löpbanan var densamma som 2012 och den är fin men enligt mig riktigt tuff. Det är en massa backar i Skärhamn och det känns som att man springer över alla.

Vädret blev lite bättre på eftermiddagen och jag tyckte det kändes som att det var riktigt bra under största delen av löpningen.
IMG_0781

Det var riktigt kul att stå och heja på folk och hela tiden kom det någon man kunde gapa lite på eller ta en bild av.
Målgången var som 2012 riktigt fin.
IMG_0796

Grattis till ett riktigt bra arrangemang och grattis alla deltagare till grymma prestationer.

Vi ses kanske på Tjörn 2015…