Sista passen innan maran och celebert besök.

Jag körde ett gött pass på Valhalla innan frukost idag. Tekniken känns jäkligt bra nu, men dessvärre har jag inte fart i min simning längre. Illa. Jag ska kolla med Oscar nästa vecka vad jag gör för fel.

Efter simningen så började min kolhydratladdning. Riktigt gött med en massa köttfärssås och spaghetti.

Sen var det dags för sista löpningen. Jag körde ett kort pass på Vallhamra för att hitta mitt marathontempo. 6:10 per km är målet och när jag sprang i det tempot så gick det så långsamt att jag nästan blev uttråkad. Perfekt.

På kvällen kom Oscar hem till mig för att gå igenom mitt träningsupplägg. Det blir en massa jobb, men också en massa resultat. Det ska bli grymt kul att köra igång i alla fall. Jäklar vad det ska tränas!!
Jag kommer även att få ett nytt tempostyre vilket förhoppningsvis kommer att göra mig vindsnabb.
Spännande.

Oscar in action

Naprapat, djävulskt liniment och däckbyte.

Jag var hos naprapat-Richard idag igen. Ryggen är otroligt mycket bättre vilket till stor del är hans förtjänst. Den förra behandlingen och råden om stretching och ryggrullen har gjort underverk. Gött.
Idag blev jag ordinerad rumpstretch och ett djävulskt liniment. 
Jag testade att stryka på lite liniment på ryggen innan min powerwalk idag och först kändes det ingenting så jag smetade på lite extra, men efter en kvart ungefär så började det bli lite varmt och efter 16min så kändes det som att någon hade hällt lava på ryggen. Jäklar vilket tryck det var i den. Det blev nästan för mycket, men fartvinden kanske kyler ner mig på lördag…. 😉 

Jag passade på att byta däck på min mountainbike idag. Cykeln har stått i något år nu så de gamla hade spruckit. Herregud vad stela de nya däcken var att få på. Det var kevlar i de nya och antingen har jag blivit klen i underarmarna eller så var de sjukt svåra att få på. Det tog ungefär en kvart att få på det nya däcket och svetten lackade. Jag lär ha träningsvärk i underarmarna imorgon… 
Jag valde däck med en massa dubb då jag antagligen mest kommer att cykla i stan med den och när jag testade den efteråt så var det ett bra rull med ganska lite friktion. Det blev inte det vanliga brummandet som man ofta hör på en mtb annars. 
Uppgraderad Cannondale Killer V500. Visst är den snygg även om den har över 10 år på nacken?
 Mina veka triathlonhänder…

Tillbaka på Valhalla.

Idag gjorde jag comeback på Valhalla. Jag har provat att köra lite på Åby, men det är helt enkelt för långt för att jag ska bege mig dit efter jobbet på morgonen. Om jag ska ha kontinuitet och mängd i min simning så måste jag till ett badhus efter jobbet, annars hinner jag helt enkelt inte.

Dagens pass bestod av teknik med några fartintervaller. Jag höll mig till 25:an idag vilket var lite ovant. Det kändes aldrig riktigt som att jag kom in i simningen innan det var dags att vända och jag fick inget riktigt flyt. Långsamt gick det dessutom… Jag laborerade en hel del med bentagen och fick till det hyfsat på slutet. Dock utan den höga farten som jag skulle vilja ha.

Summering vecka 21

Jäklar vilken bra vecka det blev. Högmotiverad efter att ha påbörjat kost och aktivitetsregistreringen så köttade jag helt enkelt på rejält. GÖTT!

Total träningstid: 11h 30min
Antal pass: 9st
Simmad distans: 4km
Löpt distans: 23,9km
Cyklad distans: 87,75km

När jag räknade ut summeringarna så tänkte jag på att nästa höst ska jag springa nästan dubbelt så långt, simma lika långt och cykla nästan 10mil längre på en dag än vad jag gjort på hela den här veckan… Ha ha. Helt sjukt! Fy fan vad jag får träna. Spännande.

Bra med veckan är att jag känner glädje i cyklingen, jag klarade simma 2km i sträck, jag är klar med kost/aktivitetsregistreringen och jag har börjar få bra mängd i träningen igen. Kroppen svarar bra. Jag har tappat några kilo och jag känner mig fruktansvärt motiverad.

Nästkommande vecka kommer jag äntligen få min våtdräkt, jag kommer besöka naprapatRichard och jag kommer springa Stockholm Maraton på (förhoppningsvis) under 4:30.
Nu är det bara att köra!!!

PetraIntervaller

Idag testade jag grymma snabbPetras pass som hon skrev om i maratonbloggen igår.
Jag stack upp till Vallhamra IP och körde av passet på bana i den stekheta solen. Lite får man plågas.

Jag gillade passet och jag gillar att springa på bana. Man känner sig snabb och lite proffsig på något vis. Nice.

Upplägget var 1km uppvärmning, 3km i marafart, 1km slöjogg, 3km i halvmarafart och 1km nerjogg.

Jag hade problem med att hitta tempot på den första 3km intervallen då det gick jäkligt lätt. Jag siktar på att hålla 6:10/km på lördag, men första km idag gick på 5:34, andra 5:54 och tredje 6:00. Dock kändes det otroligt lätt och jag kom inte ens in i andra andningen. Gött.

Andra intervallblocket tänkte jag hålla 5:20/km trots att det är ganska mycket snabbare än min halvmarafart. Jag ville pressa lite och känna lite fart och dessutom så kände jag mig så sjukt pigg i benen.
Första km 5:24, andra 5:15 och tredje 5:05. Det kändes jäkligt bra nu också och sista kilometern gick lätt trots fartökningen. Jag hade lätt klarat några kilometer till i den farten även om andningen var lite ansträngd på slutet.

Jag måste säga att jag gillade passet skarpt. Nu efteråt så känner jag mig sjukt snabb och stark. Kroppen känns helt återhämtad och jag är vansinnigt laddad inför lördagen. Det enda negativa är möjligtvis att jag känner mig så stark att jag funderat lite på att hålla 6min/km på lördag istället för 6:10, men jag får disciplinera mig och åtminstone springa halva loppet innan jag börjar laborera med fart.

Tack Petra för bra inspiration som alltid. 

Snabbskor på.

Tröja av.

Välbehövlig vila.

Äntligen vilodag. Fan vad gött. Benen var definitivt slitna och det var gött att bara slappa och fixa matlådor innan jobbet utan direkt stress.
Jag köpte ett lås till min cykel igår så jag tog den till jobbet idag. Skönt med lite trampande även om det bara är några kilometer. Men många bäckar små…
Hoppas ingen snor hojen nu bara.

Frulle med Oscar, distanscykling och punktering

Jag började dagen på ICA Focus med en god frulle tillsammans med Oscar. Jag lämnade över min kost och aktivitetsregistrering och vi pratade lite om kost och träningsupplägg. Han har mycket vettiga idéer och tankar inför mitt upplägg och så länge jag gör som han säger så tror jag definitivt jag kommer att klara 5:30 på Tjörn.
Den 3:e Juni kommer jag påbörja kostprogrammet och sen ska förhoppningsvis vikten långsamt slingra sig nedåt. Jag vägde 120,5 idag vilket är ett steg i rätt riktning.

På eftermiddagen stack jag ut på en lätt distanspass med cykeln. Det gick väldigt lätt trots lite stumma ben och tropisk hetta och när det inte blåste och det var plant så var det inga problem att ligga ganska avslappnat i farter runt 35km/h. En go känsla.
Jag körde min vanliga runda upp mot Lerum men fortsatte förbi och över mot Landvetter. Helvete vilka backar det finns där uppe. Ingen lek, men ska man bli bra får man kämpa.

 Puckeln efter 20km är inte att leka med. Ettans växel med mjölksyra till örsnibbarna. Fy fan.
Men trots alla backar så hade jag en snittfart på 27,6km/h när jag kom ner till Göteborg igen.
Lite öm i röven, men benen kändes ok.
Då plötsligt var min första punktering ett faktum. Jag har aldrig fått punktering förut trots att jag cyklat en hel del, men någon gång ska vara den första… Bättre att det händer nu än på någon tävling och bra att träna lite på däckbyte. Ett jäkla krångel var det att få av slangen i alla fall.

Totalt tycker jag det blev ett hyfsat pass i alla fall. Jag behöver dock öka distansen markant, men det är på rätt väg. Det känns skönt att jag kan hålla hyfsad fart trots backar och med en förhållandevis låg ansträngningsgrad.
53km på 1:55 blev det och de första 5km var i stan så om jag hade startat klockan när jag var utanför alla rödljusen så hade jag nog klarat 30km/h i snitt. Bra!

Distansjogg

Det blev en långsam och skön långjogg i sommarvärmen. Jag stack ut vid 17:30 och det var lite på gränsen till för varmt, men det är lika bra att vänja kroppen.
Jag tog det väldigt lugnt då benen fortfarande känns mosiga, men det var gött att komma ut en sväng i alla fall.
16km blev det vilket jag är nöjd med. Det blev lite krångel med kosten igen så jag hade dessvärre inte så mycket energi, men jag pannbenade mig igenom slutet.

Jag provade dessutom nya klubblinnet vilket var sjukt bra. Jag är otroligt nöjd med Newlinekläderna som klubben har.

Framsteg

Idag satte jag ett nytt längdrekord igen. Åh va gött! Jag klarade 2000m i sträck idag vilket var en dubblering av det gamla rekordet. Det går fortfarande inte så snabbt, men jag känner mig trygg i vattnet och jag kan simma avslappnat under en ganska lång tid nu.

Jag gick tillbaka i träningsdagboken idag och upptäckte att jag passerade 100h simträning efter dagens pass. Det sägs att det krävs 10000h för att bli expert så jag har en bit kvar, men jag tycker mig redan ha kommit en bra bit på väg.
Den 5:e oktober körde jag Första passet med Oscar och då såg det ut såhär:

Att ingen kastade i en livboj är ett mirakel. Herregud som det ser ut, men kul att se framstegen genom att titta på denna gamla film.
96st simpass har det blivit sen dess och för en månad sen såg det ut såhär:

Det finns fortfarande en hel del att jobba på, men det är tack och lov en väldigt stor skillnad ifrån hur det började.
Ett stort tack till Oscar som tålmodigt och pedagogiskt har hjälpt mig med simningen. Tack också till tränarna i Triathlon Väst som har varit en stor hjälp och för de grymma lagkamraterna som inspirerar och stöttar.

Nu är det dags för fas 2 i min förvandling ”från fet till triathlet” och träningen skruvas upp några hack samtidigt som det ska bli ordning med min kost.
Mina 6 dagars kostregistrering tar slut idag så nu ska resultatet analyseras så jag kan gå ner i vikt och effektivisera min träning. Återigen hjälper Oscar mig men nu genom Kostvetarna.
Det ska bli väldigt spännande att se vilka resultat det kommer att bli och jag är grymt taggad inför att klara Tjörn HalvIronman på under 5:30.
Det kommer att bli jäkligt tufft, men om det hade varit enkelt så hade alla gjort det.
GO GO GO!!!!

Inställt långpass, slöjogg och TRX

Planen var att köra ett långpass löpning nu på eftermiddagen, men benen var fullständigt mosade så jag valde att ställa in och köra ett återhämtningspass istället.
Jag gick fram till stora Torp och joggade sedan upp till Delsjön. Doppade fötterna i vattnet vid kanotklubben och sedan joggade jag vidare till Solvikingarnas styrkestation där jag körde lite TRX innan jag joggade hem.
Totalt blev det 8,5km slöjogg och lite styrkeövningar. Helt ok.
Vansinnigt varmt var det, men jäkligt skönt.

Bäst med dagen var dock att jag fick ett jäkligt roligt besked av en kompis som ska ge sig på en rejäl utmaning nästa helg. Det ska bli spännande att följa hennes framgångar.