Intervaller

Det blev ett fruktansvärt intervallpass på Valhamra innan jobbet idag.
2x10x200m Starttid på 75 sekunder och 5min vila mellan setten.

Det var första gången jag körde det här korta passet så jag visste inte riktigt vad jag skulle landa på för tid, men jag låg på strax över 45 sekunder på mina första repetitioner så jag bestämde mig för starttiden då.

Första settet gick bra i början, men blev riktigt tungt på de sista intervallerna. Jag hade 46 sekunder som snabbast och 48 som långsammast så jag var väldigt jämn i tempot. Bra.

Jag fick verkligen bita ihop för att ge mig ut på andra settet, men jag ångade på. Första intervallen kändes väldigt avslappnad vilket resulterade i 49 sekunder, men sen kom jag ner till 46-48 sekunder igen. Det kändes som att löptekniken blev bättre och jag hade lite mer kraft i steget så det andra settet gick lättare än det första. Skumt.
Den sista intervallen skulle jag få in på under 45 sekunder vilket jag klarade med en sekunds marginal.

Ett tufft men nyttigt pass. Benen blev ordentligt stumma så det var tur att jag körde 1200m nedvarvning.
Det ska bli spännande att se hur det känns i benen imorgon.

Hjälmleverans och misärsim

Idag kom äntligen min nya hjälm. Vilket kap. Fri frakt från England och nästan 2000kr billigare än i England. Gött.

En Casco Warp Competition blev det och den kändes otroligt bra. Ska bli skönt att slippa använda solglasögon så jag slipper problemet med nacken.
Jag ser tydligen ut som en gigantisk fluga…

Innan jobbet åkte jag ner till Valhalla och körde ett simpass. Det var sjukt länge sedan jag simmade i bassäng och det märktes tydligt att jag inte har något tryck alls och simningen gick helt åt skogen.
Men det var bra att köra och en nyttig läxa att man inte utvecklas om man inte tränar.

Summering vecka 30

Mängdmässigt blev det en dålig vecka, men jag lyckades med vissa prestationer som gör att det blev en ok vecka ändå.

Total träningstid: 8h 3min
Antal pass: 6st
Sim: 2km, 1 pass
Löp: 20,6km, 2 pass
Cykel: 84km, 1 pass
Minsta vikt: 111,9kg

Kollar man på statistiken så var det definitivt en medioker vecka, men det fanns några ljusglimtar.
En av dem var att jag passerade -30kg i viktnedgång vilket såklart kändes väldigt bra och ett annat är att jag hade ett rullsnitt på över 30km/h på cykeln igår. Väldigt skönt.
Tyvärr drog jag på mig träningsvärk i torsdags som inte ville släppa så jag fick inte till mina träningspass som jag hade tänkt i fredags och lördags. Trist.
Simningen måste jag jobba mer på.

Distanstempo

Idag tvingade jag mig ut på cykeln trots massiv träningsvärk i benen.
Passet i torsdags sitter definitivt i och jag blev hemskt besviken att jag inte kunde träna igår…

Jag cyklade söderut och efter en kvart kändes benen ok så jag bestämde mig för att köra lite distanstempo.
Jag startade klockan vid Lackarebäck och siktade på Fjärås kyrka.
Det kändes som att jag hade bra tryck i benen ändå och jag satt väldigt bekvämt i tempoposition så jag malde på bara. Väldigt ofta låg jag på över 35km/h vilket kändes bra.
29km är det till Fjärås kyrka och jag kom dit på strax under 55min med ett rullsnitt på 31,8km/h vilket är rekord med god marginal. Gött.
På vägen hem så fick jag trycka på lite extra då det var motvind, men jag lyckades ändå köra med ett snitt på 31,6km/h. Riktigt bra.
Cykeln börjar kännas snabb och jag känner mig stark i tempoposition. Nacken strular lite fortfarande, men jag hoppas det blir avhjälpt när den nya hjälmen kommer.
Enligt Magnus Bäckstedt så ska en tempohjälm motsvara 20-30w vilket är en del. Ska bli kul att se hur det känns.

Jäkligt gött att snitta över 30km/h för första gången sen jag körde 18km tempo i Borås.

Cykeln börjar kännas ganska klar nu.
Det jag gjort med den är:
Bytt till tempostyre, satt på en sadelväska, bytt till ISM sadel och satt på en aeroflaska från Profile Design
Det jag tänker göra med den är antagligen att byta till röda däck, kanske köpa en cykeldator och kanske byta sadelstolpe. Vi får se vad det blir.

Vilodag

Igår körde jag mitt pass på Life igen och efter det var det KM i simning. Det blev en jäkla stress till simningen så jag han väl inte riktigt tagga till, men så kan det vara. Simningen kändes lite stel i början, men sen kom jag in i mitt vanliga ”lunk”. Navigeringen gick helt åt skogen (bokstavligt talat) i början och jag var snart sist. Trist. Måste jobba på det. Jag simmade 2km på 44min vilket är som vanligt. Måste träna mer simning helt enkelt. Kroppen var kanske lite sliten efter Life-passet, men jag ska kunna bättre ändå!

En milstolpe

Den 22:e Maj 2010 efter ett miserabelt Göteborgsvarv så bestämde jag mig för att ta tag i mitt liv.
Jag vägde 143kg och jag genomförde varvet på 2h 43min

Jag bestämde mig för att lägga om mina mål med träningen, bli lättare och börja springa mer.  Jag trappade ner på min kettlebellträning, tänkte mer på min kost och ökade löpträningen.
På hösten 2010 hade jag gått ner 5-6kg och anmälde mig till Stockholm marathon för att få ett långsiktigt mål.

Den 28:e maj 2011 vägde jag 136kg och genomförde mitt första marathon

Jag började träna med en träningsgrupp som heter The Persistent Few sommaren 2011 och blev väldigt motiverad till att gå ner mer i vikt och bli mer av en uthållighetsidrottare. Efter viss eftertanke så bestämde jag mig då för att genomföra det mest krävande uthållighetslopp som finns. En Ironman.

Genom TPF kom jag i kontakt med triathleten Oscar Olsson
Jag anlitade Oscar som simtränare och tog ett steg närmare mitt mål. Vikten fortsatte så sakteliga rinna av och jag fortsatte att bli snabbare.

Vid årsskiftet gick jag med i Triathlon Väst och fick ytterligare inspiration och hjälp med min träning.

Den 5:e juni anlitade jag Oscar igen för att få ordning på min kost. Genom Kostvetarna  så genomfördes en kostanalys och jag fick ett kostupplägg som jag skulle följa.
Sen starten på min nya diet så har det verkligen hänt saker. Jag har helt andra rutiner när det kommer till kosten, jag har i princip alltid matlådor i kylen, jag har alltid mellanmål tillgängliga och jag äter alltid återhämtningsmål efter träning.
Detta har såklart gett resultat. Jag har gått ner över 10kg och prestationsmässigt är det en otrolig stor skillnad.

Igår passerade jag en stor milstolpe när jag vägde mig.

Detta innebär att jag nu har gått ner över 30kg sen jag började min resa. Vilken go känsla!

Stort tack till Oscar Olsson och alla andra som hjälpt mig med motivation och inspiration!

Smärta, framgång och Skatåsmilen.

Sista nattpasset avverkat och jag kravlade ur sängen runt lunch. Det värsta med natten är definitivt dygnsvändningarna. Inte kul att bara sova 4h, men om jag inte gör det så vet jag att jag kommer att ångra mig.
Efter dagens invägning piggnade jag dock till. Åh vad bra det går nu!!!

Efter lite slöande så åkte jag in för ett mycket smärtsamt inköp. En epilator. Jag hade läst in mig under natten och det känns som att det är det rätta att ha.
En Braun Silk e pil blev det.(Osäker på stavningen)

Det blev inte riktigt den funktionen som jag hoppats på, men resultatet blev ganska bra i alla fall. Skönt var det sannerligen inte och jag nöjde mig med att köra upp till knäet.
Det som var kasst var att man fick köra över samma område 25-30 gånger innan det blev bra. Jag hade hoppats på att man kunde köra ett drag bara och sen var det klart, men i det fallet var reklamen definitivt missvisande. Hoppas nu att det håller så länge som de säger.

På kvällen siktade jag på att klara sub 55 på Skatåsmilen.
Jag körde hela tävlingskittet med snabbkeps, snabblinne, snabbskor och snabbstrumpor.
Jag tyckte det var ganska svalt 19:30 när jag startade så jag körde utan vatten.
Jag gick ut ganska hårt, men det visade sig att det fick jag betala för i slutet av loppet. Jag kroknade helt enkelt på slutet och jag fick inte upp farten. Backarna slet för mycket tyvärr och jag kom i mål på 56:11.
En helt ok tid ändå och bara 30 sekunder ifrån mitt pers, men det är trist att jag inte klarar 55.
Positivt var att jag höll en ganska jämn fart och lyckades för första gången ha under 6min på alla kilometrar.

Självklart försökte jag analysera passet efteråt och det är mitt tredje löppass på tre dagar samtidigt som jag vänt dygnet och bara sovit 4h så jag får vara nöjd ändå.
Nästa gång….

Morgonjogg

En av nackdelarna med att jobba natt är att när man ska göra en morgonjogg så infaller den oftast för mig ca: 15:30. 15:30 finns det en möjlighet att det är varmt och idag var det jävligt varmt.

Men ska man bli fin så får man lida pin så jag fyllde en vattenflaska och gav mig iväg på min stora Torprunda.
Direkt kände jag att jag inte hade speciellt mycket energi i kroppen och att jag var sliten i bål, ben och axlar efter gårdagens styrkepass.
Målet med dagens löppass var dock att bara mysa runt och genomföra ett bra lågintensivt förbränningspass.

Passet genomfördes helt enligt planen och jag kände mig hyfsat pigg efteråt. Värmen var såklart jobbigt och jag hällde antagligen lika mycket vatten över mig som i mig.

När jag kom hem vägde jag mig och då vägde jag 111,1kg. Alltså 2kg mindre än igår. Det känns som att jag måste fylla på en hel del vätska i natt.

Den här länken dök upp på Funbeat häromdagen. Kul info om vikt och i vilket land folk bor som i snitt väger som jag.
Enligt BBC så ska jag bo i Qatar, jag har ett BMI som är högre än 72% av män i min ålder i Sverige och jag har ett BMI som är högre än 82% av alla män i min ålder i hela världen.
Lite på skoj, men lite kul ändå.
Baharain here I come!

Styrka

Jag körde ett snabbt styrkepass innan jobbet idag. Först hade jag tänkt köra ett cykelpass, men benen var ganska mosiga sen gårdagens backpass så jag körde styrka istället.

1min medicinbollssitups+1min planka = 1set 10 sekunder vila mellan övningarna och jag körde 4set.

3×12 situps med 16kg kettebell.
Jag sitter i en situpsbänk med en KB i en hand. Armen är sträckt uppåt under hela situpsen. Sidomusklerna i magen aktiveras på ett skönt sätt.

Avslutningsvis 10min snatch med 16kg kb. 190reps. Klent!
När jag körde kettebell som mest för några år sedan så klarade jag 290reps med 16kg på 10min och 208 reps med en 24. Frågan är om jag ens hade klarat 100st med 24:an nu.
Jag får definitivt börja köra lite mer kb igen. Jag tror inte jag lägger på mig några muskler genom den typen av träning som motverkar mina andra träningsambitioner.

113,1kg på vågen idag. 1hg kvar tills jag har passerat den magiska -30kg gränsen. GÖTT!!!

Summering vecka 29

Skönt att komma in in en normal vecka igen. Min lilla tävlingsperiod är över nu på lite mer än en månad och jag kan börja köra på som vanligt igen.
Kosten var katastrof efter maran och fram tills i fredags, men nu är jag tillbaka igen vilket känns skönt.

Total träningstid: 8h 27min
Antal träningspass: 7st
3st löp: 22,7km
2st sim: 2,1km
2st cykel:  155km
Lägsta vikt: 114,0kg

Bäst med veckan är att jag kommit tillbaka i mina gamla rutiner gällande kost och träning. Bra är också min löpning som går sjukt bra för tillfället och att jag kommit igång bra med cyklingen. Jag börjar känna mig lite starkare på cykeln så det finns hopp inför en snabb cykling på Tjörn.
Kul att jag gått ner i vikt trots min dåliga kosthållning i början av veckan. Jag var rädd för att vågen skulle visa ett antal ”bonuskilo” men det klarade sig. Skönt. Nu har jag ställt in siktet på 110kg.