Utrustningstest och pannlampsjogg

Efter några dagars schabbel av mitt postombud så kom äntligen mina simprylar fram.
Jag hade beställt en centrumsnorkel, tekniköaddlar och nya fenor då mina gamla tar 5 min att ta på sig.
Jag fick tips av min tränare angående snorkeln då jag kunde fokusera till 100% på mina armtag med den på.
Dock visade det sig att jag behöver en näsklämma för att använda den då det rann in en massa vatten i näsan. Hemskt oskönt..
Paddlarna och fenorna var grymma. Ska bli gött att köra några tunga pass med dem i helgen.

20130131-233158.jpg
Speciellt snygg är man inte med snorkel, men det får man bjuda på. 😉

20130131-233354.jpg

På kvällen hoppade jag på fröken Scott och cyklade i ilfart till Änggården för att köra en pannlampsjogg med TPF och Tim.
Herregud vad kuperat det är och jäklar vad man tappar orienteringen i mörkret. Efter 30min som jag uppfattade vara i rak sydlig riktning så var vi tillbaka där vi började. Ha ha.
Vi sprang lite offroad också och hamnade uppe på en liten bergstopp där vi var tvungna att göra 10 burpees såklart.
9,6km blev det på 1h 16min vilket är helt ok med tanke på terrängen.
En skön kväll helt enkelt.

20130131-233816.jpg

Vilken dag!

Dagen började med löpning med Annie. Planen var att springa Skatåsåttan 2 ggr och Annie var lite nervös över att hon inte skulle orka. Dock visste jag hur snabb hon är så jag var mest orolig över om jag skulle överleva tempot det skulle bli.
Första varvet gick vi ut ganska lugnt med en snittfart runt 5:50.
Tempot kändes väldigt behagligt och andra varvet ökade vi tempot. Plötsligt landade vi på strax över 5:30 och samtalet dog ut lite.
Vi de stora backarna gick det lite långsammare, men när det började gå utför de sista 4km så låg vi under 5:30.
Annie såg helt oberörd ut och skruvade upp tempot ytterligare och snart såg jag hennes ryggtavla försvinna.
Jag ville så gärna komma in under 1:30 och kämpade verkligen och när Annie kommit i mål så vände hon och hejade på mig den sista biten.
Jag klarade precis 1:29:50 vilket var otroligt gött!

En annan sak som var otroligt gött var dagens invägning.

20130130-203445.jpg
Vilken go känsla. Efter en månads hårt slit så lyckades jag komma under 109kg. Fantastiskt.
Tack till alla som hjälp mig och stöttat mig och framförallt tack till Oscar för din expertis.

Efter löpningen var det dags för mitt spinningpass och det kändes verkligen i benen att jag sprungit innan.
Jag fick verkligen bita ihop här också.

Nu är det ett välförtjänt soffläge resten av kvällen.

20130130-203911.jpg

Ny cykel

Idag blev det äntligen en tripp till cykelaffären.
Resan dit gick inte speciellt bra tack vare västtrafiks reseguide. 1h 50min tog det att åka 35km.
Cyklingen hem tog 1:45..

20130128-214713.jpg
Det blev en Scott Aspect 10 i alla fall då jag hade lite tur och hittade en 2012 års modell.
Då det inte var speciellt långt hem så valde jag att cykel hem såklart och efter 37min var den första punkteringen ett faktum. Helt sjukt!
Jäkla tur att jag köpte pump och slang i samband med cykeln, men jag glömde köpa däckjärn…

20130128-221353.jpg
Däcket satt i alla fall som berget och jag kunde inte få loss det. När jag var på väg att montera hjulet igen och börja promenera så stannar en pundare på en gammal cykel och frågar om jag behöver hjälp.
Jag frågade om han hade några verktyg och det visade sig att han hade ryggsäcken full med stora skruvmejslar och annat.
Ibland är det lätt att döma någon efter utseende, men den här killen räddade verkligen min dag.

Cykeln kändes bra, men dämparen var lite svampig.

På vägen hem blev det lite spännande då jag valde att trycka på lite i en nedförsbacke.
Det var en cykelväg och ganska mörkt och jag susade fram i runt 30km/h.
Plötsligt ser jag 2st stora isfläckar där vatten har runnit från berget och ner över vägen. 5m breda och runt 1dm tjock is. Fy fan! Jag bara skrek, höll cykeln så rak som möjligt och försökte att slappna av så mycket som möjligt.
Där hade jag en jäkla tur..

I övrigt var färden ganska odramatisk och jag gillade verkligen cykeln.
Några justeringar kommer att behövas, men jag tror jag kommer bli riktigt nöjd med den.

20130128-223042.jpg

Summering vecka 4

Kroppen var ganska sliten när jag kom in i vecka 4, men jag bestämde mig för att kötta på ändå.

Dock sade kroppen ifrån på lördags morgon och jag var tvungen att ta en vilodag.

Total träningstid: 8h 45min
Antal pass: 8st
Löpning: 4st, 38km
Cykling: 4st, 3h 40min
Simning: 1st, 1,7km
Lägsta vikt: 109,5kg

Simningen var lite dålig, men allt annat gick bra även om jag inte kom över 10h.
Löpningen och cyklingen funkade bra och viktminskningen har varit riktigt bra. Otroligt skönt att komma under 110kg.

Vilan är ett vapen

Ni som följer Paolo Roberto på Twitter vet var jag fått uttrycket ifrån, och visst har den gamla fightern rätt.

Jag har tränat hårt nu i nästan 3 veckor för att lyckas med mitt viktmål och igår sade kroppen ifrån.
Jag lyssnade på kroppen och tog en vilodag. Jag åt lika mycket som när jag tränat, men tog det lugnt i övrigt.
Idag på gymmet hade jag således en jäkla energi och jag var sjukt sugen på att springa.
Jag mötte upp Stefan från jobbet och vi körde 50min cardio innan vi gick loss på ett cirkelpass.
Jag valde att springa på bandet och började i 10,5km/h. Efter 3km så ökade jag till 11km/h och det kändes väldigt lätt. Låg puls och lätta steg. Efter totalt 7,5km så ökade jag till 12,1km/h och höll det tempot de sista 1500m. Det blev lite jobbigare såklart, men jag hade definitivt kunnat hålla tempot ett tag till. Skönt att känna sig stark och att kunna köra på.

Efter löpningen körde vi cirkelträning. Stackars Stefan hade aldrig kört cirkelträning tidigare och visste inte riktigt hur jobbigt det skulle bli, men han såg helt förstörd ut efter första varvet men krigade ändå på 4 varv till. Sjukt bra kämpat och en grym uppvisning av pannben.

20130127-231833.jpg
Cirkelpasset bestod av 5 st övningar. 1min på varje övning och 5 sekunder vila mellan.
1min setvila.
KB swing, medicinsbollssitups, hopp på stepupbräda/hopprep, burpees, benlyft (magövning).
Omdömet från Stefan efteråt var att det var det jobbigaste han gjort i sitt liv vilket känns bra. Gött att pressa sig lite.

Återhämtningsdrycken idag blev lite chokladmjölk. Gött!

20130127-232223.jpg

Ett lugnt pass

Jag låg hemma i soffan innan jobbet och funderade på att hoppa över träningen idag.
Jag hade vägt in på 109,5kg, ätit en ganska mastig frukost och kollade på en mycket bra film.
Men plötsligt kände jag ett mycket stort sug efter träning så jag åkte ner till jobbet och körde ett snabbt pass på bandet.
4km i 10,5km/h och 4km i 11km/h.
Lite flåsigt på slutet, men annars gick det mycket lätt.
Här märks det vilken skillnad kroppsvikten gör. Efter 19 dagar med träning och med en ganska sliten kropp så springer jag ändå snabbare än jag gjort på 15 år.
Känns väldigt skönt.

Ni kanske tycker att jag hetsar lite väl mycket över min vikt nu, men det är för att jag och min tränare kommit överens om att jag ska väga 109 den 1:a februari.
I höstas hade jag ett viktmål på 110kg den 1:a september och när jag misslyckades med att uppfylla det målet så kändes det lite som ett svek mot Oscar.
Om jag bara gör som han säger så är det fullt realistiska mål och den här gången ska jag inte göra mig själv eller honom besviken.

Milstolpe och duathlonintervaller

Dagen började på bästa tänkbara sätt!
Jag vägde in på en ny rekordvikt!

20130124-224218.jpg
Senast jag vägde under 110kg var nog 1999.. Lite magiskt.
Jag har fått ovärderlig hjälp och stöd av Oscar, samtidigt som jag kämpar hårt. Självklart ger det resultat.

För att fira detta så körde jag lite duathlonintervaller på gymmet innan jobbet.
Jag började med 3km på bandet på 17:40, sedan blev det 20min cykel i +250w, 3km band på 17:10, 20min cykel i +250w och avslutningsvis 3km band på 16:30.
Den sista löpningen var fruktansvärd…
Tur jag hade min power t-shirt på mig… 😉

20130124-225908.jpg

Sliten..

Nu börjar en tung träningsperiod så sakteliga gå mot sitt slut.
Jag har som mål att väga under 109kg den 1:a februari och jag kämpar stenhårt för det nu.
Dock börjar det kännas lite tungt i kroppen.
Jag har definitivt ökat träningen när det kommer till längd på pass, men jag har minskat i intensitet.
Vissa dagar har jag bara kört en timme på monarken medan jag andra dagar har kört pass med lite mer tyngd.
17 träningsdagar i rad har jag haft nu och på de dagarna har jag tränat drygt 27h.
Resultaten har mest visat sig på vågen och viktminskningen har varit otroligt bra.
I morse vägde jag 110,8kg vilket innebär att jag gått ner nästan 8kg sen annandag jul.
Det kan låta lite väl mycket, men jag gick upp 4kg på några dagar i Skåne och en stor del av den vikten var antagligen vätska.

20130123-224749.jpg

Jag roade mig med att kolla mitt BMI idag och enligt det ska jag gå ner ytterligare 11kg.
Tveksamt va? 😉

Medaljer

Vissa vill inte ha medaljer i lopp där alla som kommer i mål får en medalj medan vissa tycker medaljer är viktigt.
Jag tillhör definitivt kategorin som vill ha en medalj och jag är väldigt stolt över de medaljer jag fått.

Jag förstår att det är en kostnad att ta fram en medalj och att det inte är möjligt i vissa mindre lopp, men i de stora loppen tycker jag definitivt man ska få en.
Jag kommer ihåg att jag blev lite besviken på Vansbro Triathlon då man inte fick en medalj där och likaså på Öloppet. Dock fick man en finishertröja istället, men jag tycker man ska få både och.

bild (1) bild (2)

Vad gör då en bra medalj?
För mig ska det vara efter ett lopp där jag verkligen kämpat för att komma i mål och till en viss del tycker jag att en medalj blir värd mer ju längre och hårdare loppet är.
Sen vill jag gärna kunna hänga den runt halsen och jag vill gärna att den ska vara tung.
Lite barnsligt kanske, men så tycker jag. Vad tycker ni?

Märkligt är kanske då att de 2st medaljer som jag för tillfället värderar högst är utan band.

Den första är i alla fall Stockholm marathon 2011. Det var mitt första marathon och känslan av att komma in på stadion var helt magisk.
Synd att det inte finns något band på den, men den är definitivt tillräckligt tung och gedigen.
En fin medalj som betyder mycket helt enkelt.

bild (3)

Den andra är en betydligt mindre medalj som inte lika många har.
Det är en medalj från en marsch jag gick när jag var i Kosovo med utlandsstyrkan.
bild (4)

70km med 35kg packning avverkades på 22h. Den här marschen var verkligen en uppvisning i pannben från min sida då mina fötter började gå sönder efter 10h ungefär.
Men vi var 4st som gick tillsammans och vi peppade och stöttade varandra på ett grymt bra sätt och känslan av att gå i mål var fantastisk.

Så här såg min ena fot ut dagen efter…
fot

Vilken är er favoritmedalj och varför?

Summering vecka 3

Ytterligare en tung träningsvecka avklarad. Riktigt gött att kunna träna så här hårt. Visst är kroppen sliten när man lägger sig på kvällen, men när man vaknar så är den oftast stark igen.

Total träningstid: 12h 20min
Antal pass: 10st
Simning: 2st, 4,7km
Löpning: 3st, 38km
Cykling: 3st, 4,5h
Bålprogrammet 2ggr
Lägsta vikt: 112kg

Bra att jag fick till ett gött långpass löpning och bra att jag fick in mina 2st bålpass. Det blev inte lika mycket simning den här veckan, men så blir det ibland. Simningen går i alla fall mycket bättre hela tiden och dagen pass i Frölunda var det bästa jag simmat någonsin. Gött!
Träningsmängden har ökat markant de senaste 2 veckorna vilket känns bra. Nu är det bara vikten som ska ner lite till och sen så hoppas jag att huden kring magen ska dra ihop sig snart så jag inte behöver en operation…