Dubbelpass igen

Fortfarande kunde jag inte sträcka ut armen när jag vaknade så det blev ingen simning idag heller synd.

Istället blev det premiär på Skatåsmilen för säsongen. Jag satt hemma och funderade på om jag skulle ta dubbskorna eller inte och valde tillslut dubbarna.
Jag valde att springa upp till Skatås och när jag passerade milspåret på väg till starten så insåg jag att det inte skulle bli något pers idag.
Det var i alla fall rena isgatan på spåret så det blev en lugn runda istället i det fina vädret. Skönt.
Totalt blev det 16km och det kändes väldigt behagligt.

Efter löpningen blev det mat och en liten gubbvil på soffan innan det var dags för dagens andra pass.

Då jag har känt mig lite instabil i knäna så tänkte jag börja köra lite mer styrketräning och ville därför testa functional moves.
Jag har aldrig kört FM innan, men misstänkte att det skulle vara mycket rörlighetstning och stor fokus på ben och bål.
Och benträning blev det definitivt. Utfallssteg i alla möjliga vinklar genomfördes och ungefär halva passet var nog utfallssteg. Exakt det jag behövde och jag kände direkt att jag var instabil och lite svag i vänster knä.
Men jag köttade på bra och blev inspirerad av instruktören som också köttade på.
Jag älskar att se instruktören plågas!

Det kommer definitivt bli fler FM pass med Rebecca.

20130228-231711.jpg

Spinning och BOSU-yoga

Då var det dags för mitt onsdagspass igen.
Jag hade först tänkt simma på morgonen, men jag kan fortfarande inte räta ut armen riktigt efter söndagens bicepspass..

Så istället åkte jag till gymmet lite tidigare och cyklade. Totalt blev det 2h 10min där jag avslutade med 4x8min tröskel. Gött!
Efter spinningen åt jag ett snabbt mellanmål och sen var det dags för BOSU-yoga.

Jag har aldrig provat BOSU tidigare och eftersom jag inte direkt är en hjälte på yoga så visste jag inte riktigt vad det skulle innebära, men jag var väldigt nyfiken.
Grymma Fannie var instruktör så jag visste att jag var i goda händer.

Det var väldigt annorlunda att köra BOSU och jag märkte direkt hur mycket bålen fick jobba. Perfekt!
Vissa övningar var väldigt ansträngande, men det kändes väldigt bra att köra. Det kändes mer skonsamt än vanlig yoga och jag hade lite lättare för att komma in i positionerna även om det var jobbigare.

Det var antagligen det bästa pass jag varit på och jag gillar verkligen Fannie som instruktör. Väldigt duktig.

Spinning vs. Cykling

Jag brukar inte köra konventionella spinningpass men igår körde jag och Jens ett pass.

Ut förbränningssynpunkt var det ett bra pass och det var definitivt jobbigt, men speciellt mycket cykling var det inte.
75% av passet var stående och en hel del i position 2. Är det någon som kan förklara för mig varför man ska stå i position 2?
Vi körde också ”klättringar” där man skulle sitta 4st tramptag och stå 4st, jag fick lära mig att man ska sitta så långt bak på sadeln som möjligt och att man ska gunga från sida till sida när man kör stående…

Men alla gillar olika träning och det är såklart bra att det finns alternativ.
Det var i alla fall en drivande instruktör som hade bra musik och jag blev trött.
Kul att träna med Jens dessutom.

Efter spinningen så blåste vi av bålprogrammet och det var såklart lika jobbigt som sist. Dock tycker jag nog att det gick lite bättre igen.

20130226-112300.jpg

Intervaller och discoträning

Idag var det dags för intervaller och en pizza på jobbet och när jag vaknade så var jag ungefär lika sugen på båda. Skönt.

Planen var att springa 3x2km i 12,5km/h för första gången och jag var sjukt sugen.
Uppvärmningen gick otroligt lätt och sen gick jag loss på intervallerna. 1,5km in i den första så började det ta emot lite, men den gick ändå hyfsat lätt.
Den andra började bli motig halvvägs men jag krigade mig igenom den, men den sista var fruktansvärd. Efter 500m var jag förstörd, men jag försökte koppla bort känslorna och köttade på.
En otroligt bra känsla att klara den och till slut. Så här snabb har jag aldrig varit.
3st gamla polistest på raken med 1min vila. Gött!

20130224-222929.jpg

Efter löpningen körde jag lite discoträning med Johan. 3st tunga och intensiva bicepsövningar. Skönt att känna att jag har lite styrka kvar trots att jag inte lyft vikter på evigheter.

20130224-223122.jpg

Söndagen avslutades sedan med en gigantisk pizza fylld av ost och ett 12h nattpass.
Ska bli skönt med 5 dagars ledigt sen.

Som en flumridestock!

På föreläsningen med Mikael Rosén förra helgen så sade han en massa saker. Vissa saker fastnade mer än andra och en av sakerna jag tänkte på idag var att försöka ligga i vattnet som en flumridestock.
Flumridejag

Det funkade inte riktigt hela tiden, men jag får nog säga att jag tyckte det gick bättre i alla fall.
Andra saker han sade som fastnade var att när man andas så ska man känna som om man sitter på en grillspett eller är på väg med huvudet före in i en gigantisk pennvässare.
Kanske inte de trevligaste saker att tänka på, men det funkade ganska bra.

De senaste gångerna jag simmat så har jag tänkt på att försöka hålla huvudet lite lägre i vattnet och jag tycker det gör att vattenläget har förbättrats något.

Passet idag kändes ganska bra och Annie pushade mig på ett bra sätt. Hon är ju så sjukt snabb!!
Jag simmade 4x50m idag med 5 sekunders vila på 4:05 vilket jag är nöjd med.

Som ett kylskåp!

Kroppen var definitivt sliten efter gårdagens långpanna och det blev inte mycket gjort innan det var dags för mitt spinningpass kl. 17

Men jag lyckades köra en maskin disk och göra ett nytt spinningpass i alla fall.
Det blev ett gött styrkepass på cykeln och benen var definitivt inte riktigt i fas.
10min in i passet så började svettpölen på golvet växa och jag trodde såklart att det berodde på gårdagens pass, men efter ytterligare 20min så fattade jag att jag glömt sätta på fläkten… Ja, ja. Extra svettigt blev det således.

Efter spinningen körde jag äntligen ett yogapass igen. Det var ett tag sedan och det märktes definitivt.
Jag körde för en ny instruktör som heter Fannie och hon var väldigt bra.
Inte så svettigt som Ewas pass utan mycket mer stretch. Precis vad jag behövde.
Fannie var väldigt tydlig och duktig och gav mig alternativa övningar när jag inte klarade av de som de övriga deltagarna körde.

20130220-210058.jpg

Eventuellt världens sämsta bild. Jag ser helt groteskt stor ut..

Långpanna

Det blev en långpanna uppe i Skatås idag.
Christian hängde med på första varvet, men sen fick han tyvärr problem med sitt knä så han fick bryta.
Dock kände jag mig stark så jag malde på.
Tempot var lågt, men jag tyckte det kändes som att det borde gå lite fortare. Det kan bero på att det var lite halt och att man halkade runt lite ibland.
Jag försökte tänka på Fredriks KALAS löpning och det kändes definitivt som att jag sprang lite annorlunda.
Det blev 3 varv på åttan, jogg dit och jogg hem.
När jag passerade 29km så bestämde jag mig för att springa 31km så jag tog en omväg hem.
Som av en händelse slog klockan över till 31km precis vid Redbergsgrillen och jag såg det som ett tecken till att gå in och beställa en saftig hamburgare. Gott!

Tempot idag hade inte räckt till 4:30 på maran tyvärr, men jag tror det berodde på halkan.
Direkt när jag kom ut på asfalten så ramlade tiden ner till 6:20-6:25 per km. Gött!

20130219-225128.jpg

Summering vecka 7

Det blev en ganska bra vecka. Jag slarvade lite med kosten på slutet, men annars var det bra.

Total träningstid: 11h 4min
Antal träningspass: 11st
Löpning: 4st, 24,8km
Cykling: 3st, 3h 40min
Simning: 3st, 6,15km

Lite konstigt hur en vecka kan kännas och hur snabbt kroppen vänjer sig.
Spontant kändes det som att jag haft en dålig löpvecka, men det blev ändå nästan 25km vilket är helt ok.
Nu gäller det att styra upp kosten bara och sen fortsätta med det jag gör helt enkelt.

Idag blev det en vilodag och imorgon blir det långpanna! Gött!!

Cykelhaveri och söndagssim

Med ohygglig träningsvärk vaknade jag återigen alldeles för tidigt. Tråkigt det där med dålig sömn. 03:30 vaknade jag och kunde inte somna om.. Inte alls bra.

Jag bestämde mig i alla fall för att cykla till simningen idag vilket inte alls var några problem bortsett från att en eker i bakhjulet small av på vägen dit. Det känns definitivt som att jag haft lite otur med cykeln. En eker och en punka på en månad…

Simningen gick äntligen bra i alla fall. Verkligen gött. Jag valde att simma de konstiga teknikövningarna med fenor vilket gjorde att jag hängde med mycket bättre och fick lite ökad förståelse för övningarna. Innan har det i princip handlat om överlevnad under vissa övningar, men nu kunde jag känna vad övningarna var till för. Bra!

20130217-171654.jpg

Vi körde en huvudserie med en massa hundringar och på slutet var vi nere på 2min i starttid vilket kändes ganska lugnt. Gött! Jag var nere på 1:40-1:45 på hundringarna och hade ett jäkla grepp i vattnet som jag inte känt innan.
Nu jäklar blir det 1:15 i Kalmar!

Träning och föreläsning med Team Snabbare

Igår träffade jag Team Snabbare för första gången. Kul.
Kul var det också att träffa så många ifrån klubben.

Vi började dagen med 60min spinning.
Det var lite strul med tekniken så headsetet fungerade inte vilket var ganska kasst och cyklarna var ganska kassa också, men annars var det helt ok.
Passet var till stor del pulsbaserat, men eftersom instruktören inte kunde kommunicera så förstod jag inte alltid syftet med övningarna.

Efter spinningen hade vi föreläsning med Mikael Rosén från Human Ambition.
Detta var en av delarna som jag mest såg framemot under dagen och Mikael var precis så bra och sympatisk som jag hört. Om jag bott i Stockholm så hade jag definitivt sökt mig till hans klasser.

Efter simningen var det dags för Fredrik Zillén från Spring Snabbare.
Detta var den andra delen av dagen som jag mest såg framemot. Nu skulle vi lära oss lite om KALAS-metoden inom löpning.
Metoden innebär att man ska kunna springa snabbare med mindre ansträngningsgrad vilket onekligen låter lockande.
Vi började med föreläsning och sedan gick vi ut och körde lite löpskolning.
000001
Bild: Triathlon Väst

Det var mycket fokus på hållningen och det kändes väldigt spänt, men jag tror definitivt det kan vara något att försöka träna in. Det kan definitivt vara värt att åka på en workshop med honom.

Efter lite lunch så var det dags för bål/balans och rörlighetsträning.
Vi började med lite teori och sedan gick vi loss på ett 45min långt ganska hårt pass.
Passet var såklart väldigt jobbigt, men det kändes tyvärr som lite för mycket fokus på tempo istället för teknik. För mig och många med mig så var det nya övningar och det tar några repetitioner innan de sitter.

Slutligen hade vi en föreläsning om meningen med träningsupplägg och nyttan av att ha en coach.
Självklart är det viktigt att ha en plan med sin träning och för mig känns det väldigt konstigt om man inte skulle ha det.
Varför träna utan att ha en plan?

Sammanfattningsvis så tycker jag det var en bra dag och det var verkligen kul att ha en dag med klubben.
Vissa delar av dagen tycker jag var lite väl mycket säljsnack och det var uppenbart att de ville man skulle bli nyfiken och köpa träningsresa eller träningshjälp etc.
Föreläsningarna med Mikael och Fredrik var dock bland de bästa jag varit på och de var väldigt inspirerande.