Bloggutmaning

Häromdagen fick jag den här löparutmaning av grymma Eva.

1. Vilken typ av löpare är du?
Jag gillar i princip all typ av löpning. Jag är inte speciellt snabb, men jag tycker det är kul att springa. Gärna i skogen, men även bana eller asfalt.

2. Hur länge har du löpt?
Jag tror jag började springa med några polare 1996, men helt utan struktur och eftertanke. Första Göteborgsvarvet genomförde jag 1998.
2010 började jag springa mer strukturerat och nu tycker jag att jag har hyfsad koll på min löpträning.

3. Hur mycket löper du per vecka?
Jag ligger på mellan 30-50km i veckan, men det ska definitivt ökas.

4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?
På långpassen runt 6min/km och på pass på runt 1h 5:30-5:40/km

5. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Min Garmin. Jag är en statistiknörd när det kommer till träning.

6. Varför springer du? 
Jag tycker det är en skön känsla att springa. Det går snabbt, är effektivt och man kan göra det när och var som helst.

7. Har du någon gång ljugit för att få springa?
Konstig fråga…
Varför ska man ljuga om att springa?

8. Hur ofta köper du löparskor? 
Då jag har en väldigt ovanlig storlek (51) så köper jag oftast skor när jag hittar några som passar.
Oftast ca: 3-4ggr per år.

9. Var/hur handlar du din löputrustning?
Oftast på nätet då det är mycket enklare att hitta mina storlekar och dessutom är det oftast mycket billigare.

10. Dygnets bästa springtid?
Tidigt på morgonen eller sent på kvällen.

11. Hur ofta tävlar du? 
Om jag räknar in triathlon så blir det ca: 8-10ggr per år.

12. Vilken är favoritdistansen?  
Marathon

13. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du blir trött?  
Nä, inget direkt. Oftast så börjar jag mala på någon gammal låt.

14. Springer du helst i grupp eller ensam? 
Det varierar. Långpassen eller intervallpass kan vara sköna att springa i grupp.

15. Hur återställer du dig efter ett långpass?  
Kompressionskläder, benen i högläge och mjölk.

16. Vilken snabbhetsträning föredrar du?  
Oftast blir det backintervaller eller tusingar på bana eller band.

17. Vilket lopp drömmer du om att springa?  
Ö till Ö, Ironman Kona, Swiss Alpine Marathon, New York Marathon

18. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Mirinda Carfrae

19. Vilka tre till fem löp/träningsbloggare utmanar du att fylla i den här listan?
Jag utmanar Johan, Ove, Richard  och Lina

profilhopp

Dag 5 Intensivveckan

Då var intensivveckan slut för den här gången, men jag kommer säkert anmäla mig igen.
Anna-Karin är helt grym helt enkelt och den utvecklingen jag har under hennes kurser är fenomenal.

Denna vecka persade jag med 6 sekunder på 100m och med 4 sekunder på 50m.
Det kanske inte låter som så mycket, men de tiderna i simning är ganska mycket.
Men de absoluta största vinsterna är att jag kan simma snabbare, men mycket mer avslappnat och att jag har en hel hög med teknikövningar som jag kan träna själv på.

Grymma Eva hjälpte mig med att filma min simning innan dagens pass:

Jag är mycket nöjd med armbågarna här, men visst finns det en del att jobba på.

Här ser jag att jag droppar höger hand lite väl mycket, men annars tycker jag det ser hyfsat ut.
Benen är fortfarande ett kapitel för sig, men jag jobbar på det och det blir bättre i alla fall.

Tack Anna-Karin och alla deltagarna i gruppen för en grymt bra vecka.

Swimmers high!

Dag 4 med simcoachen och det stod swing på schemat vilken är en av mina favoriter.
Men även här lossnade det lite extra tack vare min nya trygghet i skate.
Jag kunde simma långsammare och mer kontrollerat och fokusera på tekniken vilket hjälpte.
Bästa AK på kanten som coachar och en grym grupp som peppar är en solklar framgångsfaktor.

20140424-204342.jpg

Den brutna 450:an bestod av 2x100m och 5×50 med 20 sekunder vila och jag parades ihop med blixtsnabba Eva.
Eva peppade som vanligt och stack iväg och jag försökte hänga på. Det gick hyfsat bra, jag kämpade på med bra teknik och kom in på 1:40 på första hundringen. Sjukt! Pers med 6 sekunder!
Sedan fortsatte det att gå bra och även om Eva susade iväg så matade jag på med bra teknik och kom in på 7:40 vilket var 25 sekunder snabbare än igår trots att upplägget var jobbigare. Vilken go känsla!

Jag längtar reda efter morgondagens pass.

20140424-205546.jpg

Dag 3

Äntligen sista nattpasset den här veckan.
Allergin är förjävlig och sömnbristen börjar kännas, men snart är det sovmorgon och en ledig helg igen. Gött!

Dagens simpass med AK gick riktigt bra.
Passet började med att jag simmade mitt livs första 25m i skate utan att få andnöd eller mjölksyra. Gött!

Det visade sig såklart också att mina nyvunna ”skateskills” påverkade dagens övningar som mestadels var switch drills.
Jag kände mig trygg och avslappnad i min grundposition och det kändes som att jag fick bra effekt av höften i simningen.

Den avslutande brutna 450:an gick bara 3 sekunder långsammare än igår trots att vi vilade 5 sekunder mindre per intervall och på vår sista 50:a så simmade jag under 48 sekunder för första gången i liv. Gött!

20140423-230521.jpg
Foto: Anna-Karin Lundin

Skateframsteg

Skate är en hatövning inom TI eftersom jag är så dålig på den.
Jag har aldrig haft en vettig benspark så framdrivningen blir ett stor problem för mig när jag kör skate och då blir det svårt med vattenläget vilket gör mig lite otrygg i vattnet vilket i sin tur gör att jag andas dåligt…
När jag började träna skate så såg det ut som ett drunkningsförsök, men idag så lossnade det faktiskt lite.
Efter ypperlig coachning av AK så gjorde jag framsteg och på slutet så kände jag mig hyfsat trygg i vattnet även om det fortfarande gick väldigt långsamt.
Nyckeln var nog att andas ofta vilket jag inte gjort tidigare.

Vi körde AK’s trestegsraket också vilket kändes betydligt bättre när tryggheten i skate hade ökat och efter teknikövningarna var jag nere på 28 armtag på en 50:a igen. Gött!

Avslutningsvis körde vi 9x50m med 20 sekunder vila som periodvis kändes riktigt bra.

Gött pass och jag ser framemot nästa. Nu gäller det att ligga i så jag inte glömmer.

Solcykling och sim

10:00 mötte jag Peter nere vi Mölnadls bro för en solskenstur ner till Fjärås på linjecyklarna.
Riktigt gött att köra med korta tights och kortärmat med sleeves som jag kunde ta av efter en halvtimme.

Målet var att ta en lugn tur med lite intervaller och en fika i Fjärås och vi rullade på söderut längst gamla riksvägen.

Vid Lindome körde vi första intervallen och sen turades vi om och körde lite spontana intervaller. Allt från backintervaller till igångdragningar på högsta växeln.
Peter är riktigt stark på cykeln och betydligt lättare än mig så jag är oftast helt chanslös, men det är kul att jaga och inspirerande att köra med en duktig cyklist.

Sista intervallen innan fikan blev såklart backen upp till Fjärås bräcka. Jäklar vilken backe det är och mjölksyran sprutade.

20140421-215306.jpg
Tyvärr var det stängt på naturrummet så vi fick cykla ner till Fjärås centrum där vi fick i oss en helt ok macka och lite kaffe innan vi rullade norrut igen.

Nu blev det en lång intervall på runt 5km i motvind där jag kunde trycka på ganska bra och nästan kom i kapp Peter och nästa intervall blev kort backe där jag var helt chanslös såklart.
Sista intervallen blev utanför Kållered där vi körde ca:800m spurt och jag fick 100m försprång.
Jag var snabbt uppe i 40km/h och tryckte på allt vad jag hade. Efter några hundra meter förväntade jag mig att Peter skulle fara förbi och jag klickade på en växel till och försökte öka farten.
Mycket syra de sista 300m såklart, men jag lyckades hålla farten hela sträckan och komma före Peter för första gången på länge. Kul.

Efter cyklingen var det snabbt klädbyte hemma och till att hoppa på transportcykeln och rulla ner till Valhalla för dag 1 på intensivveckan med Simcoachen.

20140421-220246.jpg
Det blev ett gött repetitionspass med en massa sköna människor.
Jag simmade en 50:a på 49 med 32 armtag och i slutet av passet körde jag en 25:a på 14 armtag.
Vi jobbade mycket med rak laser och balans idag och jag kämpade med andningen på vänster sida.
Jag tillhörde definitivt bland de långsammaste i klassen, men det funkade bra ändå med den här typen av övningar.
Imorgon är det dags för skate…..

Långpanna

Åh vilket väder det var idag!
Runt 15 grader var det när jag och Maria gav oss ut på ett Göteborgsvarv.
Vi hade bestämt oss för att ta det lugnt och springa i runt 6:30/km och bara njuta av vädret.

Tempot kändes väldigt behagligt och kilometerna rullade förbi i makligt takt.
Älvsborgsbron lufsades förbi och sen var vi och några 100 andra människor nere på Eriksberg och njöt av solen och jag ångrade att jag inte hade linne på mig.
Jagmaria

Vi kom ut på avenyn där det var riktigt trångt och det var skönt när vi hade rundat Poseidon och kommit upp på Vasagatan så man kunde springa som vanligt igen.
Kroppen kändes stark trots att vi sprungit 18km och det bara rullade på.
Tyvärr började Maria känna sig lite sliten så jag körde på själv istället.
Vi hade ändå bestämt att jag skulle springa vidare då jag hade tänkt mig ett extra varv.
Jag ville gärna ha +30km så jag fortsatte söderut ner förbi Slottsskogen och ner mot 421.

Jag tankade upp min vattenflaska på en mack efter 2,5h och lufsade på.
Utanför Volvo mötte jag grymma Ted Ås och fick en ”high five” vilket höjde farten lite.

När jag hade sprungit 27km så bestämde jag mig för att öka farten och sprang nästa 3km på strax under 18min vilket kändes hyfsat lätt trots att det var lite uppförsbacke.
Dock gick den sista uppförsbacken i väldigt maklig takt, men med tanke på lutningen var det inte så konstigt.
Jagefterlångpanna

Äntligen hemma efter lite drygt 31km i solen.
Lite ömma ben och lite ömma fötter.
Det blir en annan belastning när man springer långsamt tycker jag, men tydligen ska det vara bra.
Långpanna

Fartlek med Göteborgsvarvet

Idag testade jag göteborgsvarvets löparkväll i Slottskogen för första gången.
Beväpnad med 4h sömn efter några nattpass så joggade jag ner mot Friidrottens hus.
Jag kan ärligt säga att jag inte alls var sugen, men jag bet ihop och lufsade ner.
Väl på plats så anslöt runt 30 personer och bland annat Rikard och Anna-Karin.

Vi körde en hyfsat lång uppvärmning och sen var det dags för lite löpskolning.
Det blev lite klassiska övningar och sen delade vi upp oss i grupper.
Det var ett väldigt spann i grupperna så jag fick välja snabbgruppen. Antingen 1:40 på varvet eller 2h…

Vi körde korta, mellan och långa intervaller där de korta skulle vare i 1500m fart, mellan i 5km fart och de långa i 10km/halvmara tempo.

Självklart blev tempot alldeles för högt och folk sprintade som galningar i de korta intervallerna.
Jag tillhörde de tre långsammaste i gruppen, men jag körde på i mitt tempo och när intervallen var slut så vände gruppen och hämtade hem gruppen.

20140416-210547.jpg
Såhär såg det ut under vilan.

Och så här under intervallerna.

20140416-210656.jpg

Själva intervallblocket blev ganska kort så ansträngningsgraden blev ganska låg. Jag är van vid att köra betydligt tuffare intervaller så jag kände mig stark efter passet vilket är en skön känsla.

Totalt blev det 12,5km vilket är helt ok.

Löpintervaller

Idag blev det ett riktigt tufft pass på bandet.
Tyvärr blir det en del band för tillfället, men det passar väldigt bra med min allergi.
Tanken var att köra långa intervaller en bit under halvmarafart.

Jag tänker sikta på att springa varvet i 5:30/km och Stockholm marathon i 5:45/km så intervallerna idag gick i 5:15/km.

Efter 2km uppvärmning i marafart så gick jag loss på min första intervall på 3km.
Det kändes ganska bra och pulsen stannade på 152 som högst i intervallen. Bra!
Efter 2min vila så körde jag en intervall till på 3km.
Nu var benen stumma, men jag bet ihop och efter 500m släppte det och det rullade på hyfsat. Pulsen gick upp en hel del och de sista 500m var riktigt tuffa. 165 i maxpuls.

Den tredje intervallen var plågsam från första steget.
Jag hade hoppats på ytterligare en intervall på 3km, men tyvärr blev det bara 2km.
Dock är jag väldigt nöjd med kämpandet.
Jag gick direkt upp till 165 i puls och redan efter 100m så började jag fundera på att kliva av, men jag fick ordning på tankarna och satte fart.
Jag försökte fokusera på en bra teknik och försökte att inte titta på distansräknaren varannan sekund, men jag fick verkligen kämpa.
De sista 500m var hemska, men det gick ändå och jag kom upp i 169 i puls vilket för mig är väldigt högt. Gött!

20140413-230531.jpg
Efter passet blev det en snabb mellis som verkligen behövdes. Jag kände mig nedkyld, sömnig och helt förstörd..

Simning

Nu vet jag inte riktigt var som händer med simningen. Det har gått några veckor sedan jag simmade med AK även om jag kört på frekvent så har jag ändå försämrats på något vis.
Jag kör mina drillar och teknikövningar hela tiden vilket gör att simningen känns bättre och bekvämare, men det går något långsammare än det gjorde för några veckor sedan.
Den stora skillnaden är dock antalet armtag per längd.
Förra gången jag körde med AK så hade jag 28 armtag på en 50:a och nu ligger jag på 35! Skumt.
Det värsta är att jag inte vet varför..

20140413-022309.jpg