Race ready

Sådär!
Mitt fjärde Stockholm marathon går av stapeln imorgon och dagen har gått åt till förberedelser.

Jag har simmat ett lugnt pass med grymma AK, jag har trimmat skägget, skrivit ut flygbiljetten, bestämt mig för vilka kläder jag ska springa i, druckit en massa rödbetsljuice, packat min väska och som alltid innan lopp. Jag har käkat spenatpasta med köttfärssås.

image

Nu är det bara löpningen kvar.
Vädret verkar bli riktigt bra med en temperatur på 15 grader och lite regn på förmiddagen.
För er som vill följa mig på nätet så har jag startnummer: 12694

Lycka till imorgon!

Springer jag för långsamt?

Ja, det kan man undra efter de senaste passen.
Någonting har definitivt hänt och det känns som att jag springer långt över min förmåga.

Förra gången när jag hade tänkt springa 3x2000m så startade jag i 5min/km och fick avbryta passet efter 2 intervaller och i måndags på Råda triathlon så sprang jag 5km i 5:03/km efter en ganska hård cykling.

Idag sprang jag 3x2000m igen där den tredje intervallen skulle vara i marafart.
Första intervallen i 5min/km med maxpuls på 148 och den andra intervallen påbörjade jag i 4:55min/km och sprang den sista kilometern på 4:25!
Sista 2km i marafart på 5:42/km kändes mycket lätt och pulsen låg på runt 145.
Det känns plötsligt lovande inför Stockholm marathon. 😀

image

Mekdag

Idag blev det lite pillande med mina cyklar.
Jag är definitivt ingen duktig cykelmekaniker, men jag försöker lära mig så gott det går.

Förra veckan lyckades jag med 3st punkteringar vilket jag fick ta tag i idag.
Först blev det en lagning av punka på pendlarcykeln och sen gick jag loss på min tempohoj och mina nya hjul.
Efter att fått punka på båda hjulen på exakt samma ställe så var det dags att göra något.

image

Jag fick ett tips av CykelSara att det kunde hjälpa att byta fälgband vilket jag gjorde idag.
Original var något plastband som såg riktigt billigt ut så nu bytte jag till det bästa som fanns enligt Cykelcity.

image

Hoppas verkligen det här hjälper, annars blir det reklamation!

Race report Råda Säteri triathlon.

Träningstävling på Råda Säteri stod på schemat idag.

Dessa träningstävlingar har pågått något år nu, men jag har tyvärr inte varit där än vilket är lite trist.
Triathlon är ju jäkligt kul och man ska aldrig missa möjligheten till ett lopp.

Vädret var helt fantastiskt och jag grymma Ove kom dit tidigt för att kunna simma lite innan loppet började.
Jag har inte simmat ute i år så jag ville gärna testa lite innan loppet började.

Vi var bland de första på plats vilket genererade detta fina startnummer:
DSC_0002

Det var över 20 grader i vattnet och simningen kändes helt ok.

Efter en ganska lång väntan i vattnet så var vi plötsligt iväg.
Simningen kändes inte speciellt bra under loppet och jag fick inget gott TI-flyt, men jag simmade väldigt rakt vilket alltid är skönt.
16:30 på simningen är ju ingen katastrof, men bättre kan jag!

Efter att ha stapplat omkring på grusgångar med mina ömma fötter så kom jag upp till växlingsområdet och slängde mig på cykeln.
Jag hade bestämt mig för att köra hårt under loppet så det blev gasen i botten direkt.

Eftersom jag har lite problem med mina nya fälgar så körde jag linjecykel, men det funkade bra ändå.
Farten var hög och jag körde om ganska många med cykeln.
Snittet blev strax över 35km/h trots den ganska kuperade banan.

Löpningen var lite stel i början, men jag hittade rytmen ganska snabbt och hade bra fart i benen.
Här körde jag också på och efter en liten felspringning så kom jag i mål på 1h 18min och snittade 5:03/km på löpningen vilket jag är otroligt nöjd med.
IMG_20140526_223914

Sammanfattningsvis så var det en mycket bra tävling och jag kan rekommendera alla som inte provat triathlon att komma dit och prova.
Tävlingen arrangeras några gånger till och det finns olika distanser som alla klarar av.
Det är en stor variation på deltagare så låt inte gasellerna med struthjälmar skrämma er.

Om jag är ledig den 30/6 så kommer jag definitivt vara på plats igen.
Tack Mölndal Outdoor för ett mycket bra arrangemang.
DSC_0006

Snabbhjul!

Idag var det äntligen dags att testa mina nya hjul.
Jag köpte billiga hjul från Planet X i julas för lite drygt 3000kr.
CT45:or blev det.
Kanttråds kolfiberhjul med aluminiumsidor så man kan köra med vanliga bromsar.
Hjulen är breda vilket verkar vara inne och jag har 25mm Continental GP4000 på.

20140524-170420-61460389.jpg

Det var årets första utomhuspass på tempocykeln så det var lite vingligt och de nya hjulen gjorde antagligen saken värre, men efter ett tag släppte det och det kändes bekvämt.

Jag cyklade ner till tempobanan i Lindome och bestämde mig för att köra 2x13km med 2km rull.
Det var ganska mycket vind så jag fick verkligen testa känslan av lite djupare fälgar även om de inte är extrema på något sett.

Första varvet kändes hyfsat lugnt och jag snittade 35,7km/h vilket är helt ok för mig och andra varvet gick i 35,8km/h
Jag kände mig stark på cykeln så förhoppningsvis så blir det en bra säsong.

Lite snyggare cykel tycker jag, eller?

20140524-171129-61889080.jpg

Test av nya dräkten

Häromdagen kom klubbens nya tävlingskläder från Trimtex och på dagens spinning var jag bara tvungen att testa tävlingsdräkten.

Kroppen var helt fylld av träningsvärk efter gårdagens pass, men efter uppvärmningen började det kännas ok.
Jag körde riktigt hårt med de stackars deltagarna och jag kände mig stark.
60min senare var det dags för pass nr. 2 som jag hade tänkt köra lite lugnare, men deltagarna var så taggade så det blev inget med det. Jäklar vilket tryck!! Gött!

Dräkten satt riktigt bra och höll dessutom in magen på ett föredömligt sätt.

Eftervarvetseg

Det blivit lite dåligt med träning efter varvet och jag har känt mig lite seg och slö.
Så kan det bli efter lopp i land tycker jag, men det gäller att försöka ladda om och ställa om siktet på nästa mål.
Om 9 dagar är det dags för mitt nionde marathon och mitt fjärde Stockholm marathon.
Inget kommer hända med formen på 9 dagar, men jag känner ändå att jag behöver rycka upp mig och tagga till igen.

Jag sprang lugna 9km för några dagar sen och idag körde jag ett kort prehabpass för benen och sen körde jag triathlon västs bålprogram.
Det var alldeles för länge sedan jag körde bålprogrammet och det märktes.
12x1min bål utan vila förvandlar mig till detta:

20140522-021254-7974722.jpg

Race report Göteborgsvarvet 2014

Äntligen var det dags för Göteborgsvarvet igen!
Jag tycker det är en riktigt rolig tävling och den här gången stod jag på startlinjen för 10:de gången.
Första gången jag sprang varvet var 1998. Då vägde jag 100kg och var ung och stark. Måltiden då var 1:57 och målet den här gången var att slå 1:57 men jag kände att jag borde klara sub:1:55.
5:30 i snitt per kilometer alltså.

Det var riktigt soligt och gött väder så dagens klädsel blev såklart linne och shorts.
Jag blir lika förvånad varje gång när jag ser vad vissa har på sig. Långbyxor, långärmat, tjocka tröjor och mjukisbyxor. Skumt…

Vi kom ner till starten ganska sent den här gången så det blev ett toalettbesök och sen var det dags att ställa sig i startfållan.
Grymma Ulrika startade i samma grupp och vi träffades innan start.

Starten gick och vi lufsade iväg. Första kilometern på 5:45 vilket kändes rimligt och sen rullade det på.
Planen var att ta det lugnt i uppförsbackarna och ha samma puls på botten som toppen och istället springa på nerför.
Tyvärr är det väldigt få löpare som ser fördelen i det så jag blev omsprungen av en jäkla massa människor i Säldammsbacken, men jag sprang om desto fler ner mot Majorna.

Kroppen kändes lätt och stark och det var inga problem att hålla 5:30 i snitt.
Älvsborgsbron passerades ganska enkelt och jag kunde ha bra fart ner mot Eriksberg.
Vid vätskestationen passerade jag Ulrika och körde vidare i runt 5:30.
Jag stannade i varje vätskestation utom den första och sista och jag hällde ganska mycket vatten över mig.
Det var bitvis jäkligt varmt så det blev lite plågsamt, men tempot flöt på helt ok och jag kände mig ganska pigg.
Milen passerades på 56:34 och jag kände att jag kunde höja farten lite.
Jag tog en gel och kände mig otroligt pigg. Grymma Simcoachen gapade på mig och jag kände mig fylld med energi!

Efter SVT-huset passerade Anders som plågades av värmen, men kämpade på.
Detta är den tråkigaste delen av banan så den springer jag gärna snabbt förbi.

Innan Göta Älvsbron stod det några gamla kollegor och lite andra kompisar och hejade och jag fick lite energi på nytt.
bild 3
Foto: Ulrika Klementsson

Jag tog det lugnt upp för bron och körde på nerför som vanligt, jag passerade Sara och svängde ner mot vätskestationen.
Jag fick lite vatten och sportdryck innan jag svängde upp för Avenyn.
Det är alltid lika roligt att springa upp för Avenyn även om det är uppförsbacke, men publiken ger en väldigt skön energi.
Samtidigt började jag bli lite nojig för tiden och försökte hela tiden öka farten utan att det gick speciellt mycket fortare.

Jag tog min sista gel innan Poseidon och försökte släppa på ner till Vasaplatsen.
Det började bli riktigt trångt nu och jag fick kryssa massor.

Det var segt uppför Vasagatan, men sen började det rulla på lite igen.
Jag fick en high-five av grymma Camilla och farten gick upp igen.

Efter Linnéplatsen så svängde man in på den smala cykevägen i vanlig ordning och här tog det stopp.
Jag var otroligt stressad över tiden, men det var svårt att springa om… STRESS!!!

Jag sprang förbi sista vattenstationen och körde i full fart mot målet.
1:55 hade jag gett upp sedan länge, men sub 2h skulle jag minsann lösa!
Sista backen var en plåga, men sen var det utför ner till arenan.
Nu var det full fart på benen och jag gjorde allt för att spurta så snabbt jag kunde, men när jag passerade mållinjen så stoppade jag klockan på 2:00:03. Sjukt!
Den officiella tiden var ännu värre. 2:00:01!
Varvet 2014

Initialt var jag besviken över tiden, men jag gjorde vad jag kunde under rådande förutsättningar och efter ett tag kändes det helt ok.
Enligt Garmin hade jag ett snitt på 5:35 vilket nästan var enligt planen.
1:55 hade jag inte i kroppen , men nästa år!

Hade jag lagt upp loppet annorlunda så hade jag klarat 2h och 2 sekunder under 21km är ju ingenting.
Nyckeln är nog att springa på lite hårdare när det är glest med deltagare.
Vad har ni för tips till ett lyckat varv?

10 Göteborgsvarv är i alla fall avklarade och de sista 5 åren har jag sänkt min tid med 43min vilket jag såklart är väldigt nöjd med.
bild 1

Stort tack till alla som hejade och peppade längst med banan.
Det ger otroligt mycket energi.
Tack! Hoppas vi ses längst med banan även nästa år. Gärna med nummerlapp på. 😉
bild 2
Foto: Maria Hilmersson

 

Redo

Idag blev det sista löppasset innan varvet.
Det blev 3x1km på bandet i tävlingsfart med 1km uppvärmning.
Jag brukar köra ett sånt pass 2 dagar innan lopp. Jag vill få en bra känsla i kroppen och få känslan av att tävlingsfarten känns lätt.
Tävlingsfarten är 11km/h och maxpulsen under passet blev 142. Så fort jag vilade så sjönk pulsen till runt 100. Perfekt!

20140515-203422.jpg

Efter löpningen så åkte jag ner och hämtade nummerlappen. Kul att glida runt på mässan och träffa lite bekanta.
Jag fyndade lite produkter på Mighty Sport som jag ska testa. Spännande.

20140515-203619.jpg

 

Här är en lite rolig inspirationsfilm för er som ska springa varvet.

Cykel

Ibland tycker jag det är svårt att hinna få ut cykeln och då blir det dessvärre inomhuspass.
Men, men. Bättre än inget pass alls.

Jag körde på jobbets wattcyklar idag vilket jag tycker funkar bra. Man får väl ta watten med en nypa salt, men jag får värden att jämföra med i alla fall.
Långa intervaller var målet med dagen och 2x20min med 4min rull blev resultatet.

20140512-234707.jpg
+300w i intervallerna och en kadens på strax under 90.
Det kanske är lite för snabbt för mig så jag får nog kolla upp vilken kadens som är optimal för mig.

Känslan i kroppen var bra i alla fall och pulsen låg på runt 135-145 vilket är normalt för min del.
Jag har väldigt svårt för att gå upp i puls när jag cyklar..