Vinterjogg

Så kom snön till Göteborg och självklart var jag tvungen att springa en sväng.

Jag skruvade i mina dubbar från Maxigrip och gav mig upp till Skatås.
IMG_20141227_130334

Det fungerade helt ok med dubbarna, men jag hade gärna haft en lite bredare fästyta på dem. Det känns som att de flexar lite när man springer på lite hårdare underlag.

Jag sprang i mina Asics Kahana-7 vilket sannolikt kommer bli de skor jag har på Sandsjöbacka.
Det är en del dämpning i dem och de känns sköna att springa i även under långa pass.
DSC_0028

Planen var att springa i runt 3h och jag hade sällskap av Maria i början.
Det var riktigt skönt att springa i snön och det var väldigt ljust och fint.
Steget kändes bra och jag hade bra grepp i skorna.
2014-12-27_17.04.44

Det blev 2 varv på åttan med ett extravarv runt lilla Delsjön innan jag började styra stegen hemåt.
Jag började bli lite stel i benen på slutet, men lufsade på i ett hyfsat tempo upp för Eklandabacken.

Totalt blev det 26km på 2h 52min vilket kändes helt ok.
Tempot var kanske inte så mycket att skryta över, men planen var att vara ute länge vilket jag lyckades med.

Efter lite konsultation med Oscar så går jag in i en sista mängdperiod nu innan Sandsjöbacka så det kommer bli en hel del löpning de närmsta dagarna.
DSC_0035

Löpbandsmilen

Det är mentalt jobbigt att springa på löpbandet, men ibland har man inget alternativ.

Att stirra in i en fläkt i lite drygt 48 min samtidigt som man pressar sig till max är en påfrestning, men jag tror definitivt det bygger lite pannben.

Dagens tankar var ungefär så här:
Första och sista kilometern räknar jag bort.
Den första försvinner för att jag är pigg och den sista försvinner för att det är helt omöjligt att vika ner sig när det bara är en kilometer kvar.

image

Efter 1500m är jag halvvägs till att ha avverkat en tredjedel och efter 3km har jag nästan bara 5km kvar eftersom den sista kilometern inte räknas.
Varje kilometer delas i 4 för 250m är en väldigt kort sträcka.

Efter 5km så ökar jag farten och nu är det bara lite drygt 20min kvar.
Jag ser att jag har 14 pulsslag kvar till min maxpuls vilket borde räcka.

Efter 7km är det mindre än 15min kvar och jag vet att jag klarar det.
Jag ökar farten igen och fokuserar på tekniken.

Vid 7,5 km är det bara 25% kvar och efter 8km så är det bara metrar kvar.
2000m är ingenting och jag har över 10min på mig för att klara Sub 50min. Lätt!

Jag ökar farten igen när det är 1500m kvar och efter en liten stund är det  bara 3 varv kvar på en löparbana.

Mindre än 1000m kvar och jag ökar igen.
När det är 600m kvar så ökar jag rejält till 13km/h och gasar på.

Efter några sekunder passerar jag tidtagarna på Ullevi när vi sprang klubbmästerskap i höstas och jag har ett varv kvar.
Jag ökar farten för sista gången och går i mål på 48:47.

Kanske lite flummigt inlägg, men för mig är det viktigt att försöka lura hjärnan att det inte är så långt kvar.
Mental styrka och positiva tankar.

Tänker ni likadant när ni tränar eller är det bara jag som är konstig?

image

Rutinvecka

Då var ännu en vecka avklarad utan några större sensationer.

Jag springer på som vanligt och veckans kvalitetspass blev 15km snabbdistans.

Jag hade hyfsat tryck i benen och sprang de första 15km på Göteborgsvarvet i lite drygt 5:30/km. Helt ok även om det ska kapas rejält framåt våren.

Annars var veckans händelse inköpet av min nya klocka.

image

Jäkligt häftigt med alla funktioner, men eftersom den strular lite för tillfället så är det nog bäst att jag inte recenserar den just nu.

10st Maraton

Det är inte speciellt många år sedan det hade varit omöjligt för mig att springa ett maratonlopp, men nu har jag sedan 2011 avverkat 10st.

Så här såg det ut på min första:
714147-1532-0016s

136kg vägde jag där och som tur är har utvecklingen gått framåt.
På grund av en skada så var jag dåligt förberedd och hade ett pass på 24km som längsta pass innan loppet. Men jag kom i mål i alla fall.

Efter denna mara så tog jag tag i mitt liv och började träna löpning lite mer målmedvetet samtidigt som jag med Oscars hjälp började styra upp kosten.

Kilona minskade, löpträningen ökade och framförallt blev löpningen mycket roligare.
Jag och några kompisar anmälde oss till Valencia Marathon och plötsligt fick jag smak på att resa till nya städer och springa. Fantastiskt.
DSC04209

Antal maror: 10st
Första mara: Stockholm Marathon 2011
Snabbaste mara: Stockholm Marathon 2013
Senaste mara: Athen Marathon
Nästa mara: Sandsjöbacka Trail marathon (50 miles)
Nästa utlandsmara: Barcelona Marathon
Vackraste mara: Sandsjöbacka Trail marathon 2014
Snyggaste medalj: Stockholm Marathon 2014
Maramedaljer

Nu är det full satsning på löpningen och målet nästa år är att springa en mara på under 4h.
Det långsiktiga målet är att genomföra Ironman Kalmar 2016 på under 11h och då måste jag få lite mer fart i benen.

Vilket är ditt bästa lopp?

 

Transportlöpning

Transportlöpningen fortsätter och jag maler på för att få distans.
Jag tog några dagars vila från löpningen efter söndagens 43km, men nu är jag tillbaka igen.

Igår testade jag mina nya Saucony Guide på bandet och fick en riktigt bra känsla.

image

Jag sprang på lite fortare än vanligt och periodvis kändes det som att skorna nästan sprang av sig själv. Gött.

Imorse blev det en seg transportjogg hem på 4km men innan jobbet ikväll sprang jag över till Hisingen för att springa delar av Göteborgsvarvet.

Det kändes väldigt lugnt och långsamt men jag höll ändå en snittfart på strax över 6min/km under min 15km jogg.

image

Nya cyklar!

Äntligen har de nya cyklarna kommit till gymmet!

image

Bodybike med wattmätare. Nu kan vi äntligen mäta framgången i träningen även i cykelsalen.

Det blev lite krystat i början och ganska mycket snack om watt, men jag tror det ger sig efter några gånger.
Många fokuserade totalt på displayen vilket var ganska väntat.

Jag körde mitt långa intervallpass på 4x8min för att få deltagarna att känna på skillnaden i kadens och position och på slutet körde vi en spurt för att testa vad vi kunde komma upp i för maxwatt.

image

Pulsen spårade ur lite, men benen hade lite tryck.
Se om jag klarar en kilowatt innan nyår.

Ultraintervaller

Idag var det dags för mitt första löppass med ultraintervaller.

Jag har aldrig sprungit ultraintervaller tidigare, men nu börjar det dra ihop sig till Sandsjöbacka så det är hög tid att börja springa långt.

Planen var att springa ca:12km per intervall för att avsluta med en lite längre intervall i sällskap av Maria och Emmy.

08:00 kastade jag mig ut i regnet för att springa en runda i Änggården.
Jag sprang i mina nya Asics Kahana 7 vilka kändes sköna. Ganska mycket dämpning, men jag kände att de antagligen skulle behövas för dagen.

Första intervallen blev 12,2km och känslan i kroppen var ganska bra vilket var väntat efter en ganska långsam jogg.

Andra intervallen var lite stel i början, men efter några kilometer så släppte det och jag kunde börja rulla på igen.
Ultra2

Det var lite väl kuperat i Änggården för den här typen av intervaller, men det kändes ok för stunden i alla fall.

Här är höjdkurvorna för mina 3 rundor:
Ultrahöjd

Lite väl mycket backar som sagt, men backar blir man stark av vilket jag behöver.

Sista intervaller fick jag sällskap av Emmy och Maria vilket jag verkligen behövde.
Målet var att springa 19km och vi sprang i Skatås.

Tempot blev lite väl högt i början vilket jag fick betala för på slutet, men det var bra att få draghjälp och kunna köra på. Annars hade jag nog sprungit långsamt och bara malt på.

19km blev det i alla fall och vi kom in på strax under 2h vilket kändes väldigt snabbt.
Ultra1

Sista 20min var riktigt plågsamma, men tack vare pepp från tjejerna så sprang jag hela tiden. Gött!

Det var kul med ultraintervaller och jag hoppas kunna hinna 2st till innan Sandsjöbacka.

Att bo på en backe

För ett tag sedan flyttade jag till Guldheden i Göteborg. Högst upp på Guldheden.
Min lägenhet ligger 86m över havet och min arbetsplats ligger ungefär 0m över havet vilket innebär en jäkla uppförsbacke varje gång jag ska hem.

Detta är den plattaste vägen hem:
Backe hem

Som ni förstår är det lite plågsamt att springa eller cykla hem, men jag tror definitivt det är bra för kroppen.
Jag försöker i alla fall intala mig det när jag springer långpass och ser den jäkla backen efter 28km löpning…

Jag tror mycket på vardagsmotion och jag tycker definitivt det känns som att jag blivit starkare sedan jag flyttade hit.
Nu kan jag till och med cykla hela vägen hem på stora klingan utan att bli helt genomsvettig.
Framsteg. 🙂

Cykeltest och distansjogg

På Nordic Wellness Krokslätt har de köpt in nya Tomahawkcyklar och när jag kollade runt lite på deras sida så upptäckte jag att de skulle köra fystest idag. Kul!

Så med andan i halsen och inte speciellt förberedd stressade jag in någon minut innan passet skulle börja och fick lite snabba instruktioner av instruktören.

Det var ett riktigt smidigt test som man startade via menyn och sen var det bara att trampa på.
Man började på 75w och sen ökade man 25w var fjärde minut.
Så länge man höll sig i närheten av sina watt så lyste panelen grönt och om man cyklade för snabbt eller långsamt så lyste den rött. Enkelt.

I början var det såklart väldigt lätt och först efter 20min började jag svettas lite.
Jag frågade instruktören vad rekordet var och fick reda på att han hade klarat 300w så det kunde vi försöka slå. 🙂

Det visade sig senare att 4 personer klarade +300w vilket var lite oväntat.

Efter 46 minuter så var det bara jag kvar och nu började det bli riktigt jobbigt, men jag bestämde mig för att klara 375w och krigade mig fram till 383w efter lite drygt 50min. Gött!

image

Efter passet slappade jag lite, tog en kaffe medan jag bytte om till löpbkläder och sen tog jag en lugn jogg till jobbet.

Lite drygt 11km i maklig fart och med en bra känsla i kroppen. Gött!