Spring, spring, spring

Mitt fokus på löpningen består och för tillfället är det 3st nyckelpass per vecka.
1st Vo2max där varannan vecka är långa intervaller och varannan långa.
1st Tröskelintervaller
1st Långpass med inslag av tävlingsfart 1h in i passet.

Idag var det dags för korta intervaller och jag och 2 kompisar körde på Slottskogsvallen.
Visst är det kul att springa bana?

image

Solen sken och vi var dessutom helt själva på banan. Gött.

På menyn stod 10x400m, 5min joggvila och 10x200m
1min vila mellan 400m och 30 sekunder på 200m.

Jag har haft lite problem med mina korta intervaller och även på dagens pass gick det lite sämre än vad jag hoppats på, men det var ok i alla fall.

Snittet på 400m blev 4:05/km och snittet på 200m blev 3:55/km.

Jag hade hoppats på 4:00 och 3:45, men jag hade inte mer att ge idag.

Imorgon blir det vila och på söndag blir det ett riktigt tufft distanspass med 5x1km strax under tävlingsfart på halvmaran. Spännande.

Trevlig helg

Intervaller

En gång i veckan kör jag ett hårt intervallpass och idag var det dags.
Sen jag började samarbeta med Oscar igen så har det blivit betydligt mer struktur i mina intervaller och upplägget har varierat.
Idag var det dags för ett pass jag aldrig kört innan och planen var att köra 15x200m x2
30 sekunder vila mellan intervallerna och 5min löpvila mellan setten.

Dagen till ära så tänkte jag även testa mina nya skor från New Balance som är de lättaste jag hittat.

image

Efter 2km uppvärmning så gick jag loss.
15x200m i 3:50/km!
Helt vansinnigt snabbt för mig, men jag körde på.
Bandet var lite kasst så om jag inte hade bra driv i steget så högg det lite vilket var jäkligt irriterande, men kanske ett bra incitament för att ha ett bättre steg?

I alla fall så kändes det ganska bra konditionsmässigt, men benen fick jobba på rejält.
Som mest kom jag upp i strax över 160 i puls vilket är hyfsat.

image

Med stumma ben efter 16 intervaller (jag räknade fel helt enkelt) så gick jag lite och joggade i ungefär 5min för att ladda inför nästa set.

Nu var det dags för 15st nya, men denna gång skulle jag köra med lite mer lutning vilket jag aldrig gjort innan.
Oscar sade mellan 4-5 grader så självklart ställde jag bandet på 5 grader och farten blev 4:15/km.
Jäklar vad jobbigt!!

Efter 200m var benen helt rökta och jag sänkte till 4 grader.
Efter ytterligare 200m så bestämde jag mig för att köra 150m istället för benen bar mig knappt.

image

Återigen var det jobbigast muskulärt och pulsen höll sig hyfsat.
Som ni ser på kurvan så fick jag en liten paus mitt på när musiken (tack och lov) strulade, men i övrigt rullade det på.

Det var vansinnigt jobbigt och jag tappade räkningen och därför blev det bara 14st.
Pulsen landade som högst på 10 slag under min maxpuls vilket är lite lägre än vad jag förväntat mig, men med starkare ben så hade jag kanske kunnat pressa upp pulsen lite mer.

Sammanfattningsvis så var det ett brutalt och nyttigt pass som jag måste köra igen.
Skorna kändes riktigt bra men benen är som spaghetti för tillfället.
Som det ska vara en fredagskväll alltså. 🙂

Glad påsk på er!!

Färdigtramsat!

Nu har det varit en jäkla svacka gällande motivation med träning och kost, men nu får det vara nog!

Jag hade 2 mål med den här säsongen och det blev lite av ett antiklimax när båda målen uppfylldes redan det första kvartalet.
Första målet var att klara sandsjöbacka 50 miles vilket jag gjorde i januari och det andra målet var att springa en mara på under 4h vilket jag gjorde i Barcelona.

image

Jag har märkt att jag behöver mål med träningen för motivationens skull så nu har det varit slappt några veckor.
Dålig mat, lite träning och lite allmänt seg.
Men nu är det slut med slappandet!
Nu bryter jag sötsuget och går loss med träningen igen.
Nästa mål blir varvet på under 1:50 vilket borde vara genomförbart om inte Volvo och VGR är för mycket i vägen.

Vad har ni för mål?