Race report Gothenburg Triathlon

Då var det dags för min första triathlon i olympisk distans.

Jag var jäkligt laddad och lite nervös inför uppgiften, men det skulle bli jäkligt kul i alla fall.
Vi hade rekat cykelbanan dagen innan och det kändes som att den var lite smal och att det skulle kunna bli lite obehagligt periodvis, men det visade sig att mina farhågor var utan grund.

Jäkligt varmt var det i alla fall och jag är väldigt glad att starten var redan 08:30. Under dagen gick temperaturen upp mot 30 grader och periodvis var det riktigt plågsamt.

Jag skyndade mig att ställa upp cykeln och fixa med växlingsplatsen och sen hoppade jag i vattnet dels för att simma in och dels för att svalka mig.

Prick 08:30 gick starten och jag placerade mig ungefär mitt i fältet vid starten vilket kändes lagom.
Första 600m var motvind så det blev lite skvalp mot huvudet, men simningen kändes bra ändå.
Jag försökte hitta några bra fötter att ligga bakom, men efter några hundra meter så gav jag upp och simmade på själv bara.
Navigeringen gick bra och efter 30min var jag på land igen.
IMG-20140720-WA0003

Jag sprang tyvärr fel i växlingsområdet, men kom till slut upp på vägen och kunde cykla iväg.
IMG-20140720-WA0029

Äntligen skulle jag få testa mina cykelben under en lite längre distans och jag kände mig sjukt stark.
Första milen var motvind och benen blev snabbt lite möra, men jag växlade ner och ökade kadensen lite och ganska snart så kom jag in i ett bra tempo som inte kändes speciellt ansträngande.

Efter första vändningen tog jag en gel och bombade på ner mot starten med vinden i ryggen.
Endast under några få stunder var jag under 40km/h och det kändes riktigt bra.
Tillbaka vid starten var det ganska mycket publik och kroppen kändes fortfarande riktigt bra.
IMG-20140720-WA0039
31 minuter hade jag på första varvet och nu var det bara att köra järnet in i mål.
Andra varvet kändes bättre och jag körde om en jäkla massa deltagare.

När det var en kilometer kvar så tog jag min andra gel och hällde en halv flaska vatten över mig och började göra mig redo för löpningen.

Cyklingen gick riktigt bra och jag kom in i T2 på strax under 60min. Gött!

10km löpning i nästan 30 graders värme var inte direkt det jag längtade efter, men det var bara att bita ihop och mala på.
Det var väldigt lite vind på löpningen och det var otroligt varmt.
Löpningen var också lite kuperad och i en tvåvarvsbana så efter ett varv visste jag att jag skulle få en tuff backe på slutet.
Jag drack vid varje vätskestation och hällde en mugg vatten över mig, men ändå var det otroligt plågsamt.
Den enda gången jag kom under 160 i puls under hela löpningen var antagligen när jag snubblade på en rot och ramlade…

Men jag kämpade på och strax efter 50 minuter var jag i mål.
IMG-20140720-WA0060

Jäklar vad trött jag var och jäklar vad jobbigt det var…
Simcoachens barn bedömde min hand till att vara den svettigaste de ”haj fajvade” under hela dagen vilket borde vara ett tecken på att jag kört hårt. 🙂

Jag hade som mål att gå i mål på under 2h 40min och min sluttid blev 2:23:33. YES!!!!!

Gothenburg triathlon splittar

Mest nöjd är jag med cyklingen som gick riktigt bra. Jag hade 9:e bästa cykeltid av alla och snittade 37,6km/h.
Distanserna var lite korta så tempot som står i tabellerna ovan stämmer inte riktigt.

Tävlingen i sig var riktigt bra och jag är nöjd med arrangemanget.

Jag kommer med stor sannolikhet ställa upp igen nästa år.

Tack till alla som hejade på mig och tack till tävlingsledning, funktionärer och tack till Maria som peppade och fotograferade hej vilt.

9 reaktion på “Race report Gothenburg Triathlon

1. Bra jobbat Jörgen, jäklar vilken fart! Kul att du kunde köra på så hårt hela vägen!

En fråga dock, det du skrev: ”Det var lite drafting på cyklingen i vanlig ordning vilket alltid är trist, men det verkar inte som att man kan komma ifrån det.”
    – Fanns det inga domare?

• Tack Karin! Nästan Karinsnabb. 😉
      Jag såg en domare under cyklingen. Oklart om någon penalty utdelades, men det fanns definitivt utrymme för det. Dock ska det sägas att det var bland de lopp med minst drafting som jag deltagit i.

2. Grymt Jörgen!

Benhård cykling! Där jag är svag är du stark, vi får köra en stafett någon gång! Såg också att det var lite drafting hos er, som tur var väldigt lite längst fram i placeringarna. Alltid värre när någon får pris för att ha rullat, vilket jag misstänker var fallet i Borås.

• Tack Anna. Det ska bli spännande att se hur det går. Dock blir det Köpenhamn och inte Kalmar det här året. 🙂