Race Report KMD Ironman Copenhagen 2014

Äntligen var det dags för min andra Ironman och jag var väldigt förväntansfull och nyfiken på hur mitt träningsupplägg skulle fungera.

Jag hade kört lite mindre distanspass detta året, men betydligt mer intervallpass och siktet var inställt på sub 12h. Ett pers med 45min alltså…

Jag hade hört mycket gott om loppet så förväntningarna var höga. Bra simning, snabb cykling och galen publik på löpningen var något jag ofta fick höra om loppet vilket såklart gjorde mig nyfiken.

Vi kom ner till Köpenhamn på fredagens eftermiddag och gick direkt ner och hämtade startkittet.
Vi träffade grymma Isabelle och Alex där som hade varit snälla och hjälpt mig transportera ner cykeln så jag slapp släpa med den på tåget.

Dagen innan loppet så åkte jag ner till starten och fick cykeln kollad så den skulle vara 100% inför loppet.

Efter cykelkollen så tog vi tunnelbanan ner till starten för att checka in cykeln och kolla in simområdet.

Det var riktigt smidigt att få ner cykeln och inga som helst problem att åka tåg med cykeln i Danmark. Smart

Det kändes som att växlingsområdet var en kilometer långt så det var lite krångligt att hitta bra punkter att försöka memorera för att kunna hitta cykeln efter simningen.
Området för simningen såg annars riktigt bra ut. Lättnavigerat, manetfritt och sandstrand.

Väl hemma vid hotellet igen så blev det ett snabbt simpass med grymma Jonna och sen mat och läggdags.

RACE DAY

03:45 ringde klockan och 04 var det dags för frukost. Jag åt lite av varje, drack ganska mycket kaffe och chokladmjölk och tog några rostade mackor.

Bussar skulle gå från hotellet med start 04:45 och vi hade bestämt oss för att åka runt 06 vilket vi senare reviderade till 05:45.

Nere vid starten var det en lite tryckt stämning. Vissa stressade och vissa tog det hyfsat lugnt.
Jag klappade om cykeln lite, pumpade däcken och fyllde på vattenflaskorna innan jag ställde mig i toakön som såklart var väldigt lång.
Jag är en person som gärna simmar in lite innan lopp, men eftersom man inte fick simma in på samma sida där loppet gick så bedömde jag att jag inte skulle hinna gå ut ur växlingsområdet för att hinna simma in så jag tog det ganska lugnt och gick ner mot simstarten och bytte om.
Efter en väldigt långsam påklädning fick jag dock reda på att det fanns en genväg ner till vattnet så med 20min till start så sprang jag ner och hann med 5min insim innan det var dags att springa ner till simstarten i sista sekund.
IMG-20140825-WA0000

Det var åldersindelad simstart och min grupp startade 07:35.
Just den här typen av simstart måste vara en hemsk upplevelse för dåliga simmare som är +50 år eller kvinnor då de startade först av oss icke proffs.
Jag som är en medelmåttig simmare kom ikapp en kvinna efter 1,5km ungefär och då hade hon ändå startat 20min före mig. Således har hon antagligen blivit översimmad av drygt 1000 personer. Ingen kul start på dagen kanske…

Men tillbaka till mitt lopp. 07:35 var det dags och vi sprang ner i vattnet och satte fart till första bojen.
Det var lite trångt i början såklart, men jag kom ganska snart in i en bra rytm och efter första bron hittade jag ett par fötter som jag följde i en kilometer ungefär.
Vattnet var behagligt och man såg botten ganska ofta vilket gjorde att man fick en känsla av farten man höll. Gött.
Efter drygt 1,5km så vände vi tillbaka för att simma förbi starten och det kändes bra i kroppen trots att jag som längst simmat 2km denna säsongen.
Sista kilometern försökte jag gasa på lite och när jag väl kom upp på land så trodde jag inte riktigt det var sant när jag såg att klockan visade 1:19!
Jäkligt bra start på dagen att persa med 11min på simningen!

T1 var kaos! 3000 deltagare och ett tält som var hälften så stort som i Kalmar. Detta resulterade i att jag fick byta om bland alla bike bags och sen försöka kriga mig igenom tältet för att komma ut till cykeln. T1 tog 8min vilket antagligen var hyfsat snabbt dessvärre.

Äntligen fick jag börja cykla i alla fall och det kändes riktigt kul. I början var vägen fantastisk, men efter någon kilometer började det trixas och det blev lite cykelvägar, trottoarkanter och vissa partier som var väldigt smala eller hade riktigt dålig asfalt.
Men efter lite drygt en mil så kan man ut till kustvägen och kunde gasa på i lite lätt medvind.

Efter någon mil körde jag om Jonna och fick lite energi och kroppen kändes riktigt bra.
Efter några mil svängde vi av kustvägen och åkte in västerut.
Här blev vägarna helt annorlunda och under 2-3 mil så var jag knappt nere i tempoposition en enda gång.
Det var små backar hela tiden och en massa dolda, skarpa svängar som gjorde att farten blev lite lägre.
Cykelbana

Äntligen kom vi ut till väg 221 och man kunde släppa på igen. Nu var vägen riktigt fin och även om vinden hade ökat lite så gick det hyfsat fort.

Geels backe passerades för första gången vilket var en häftig upplevelse. En massa publik som stod mitt på vägen och skrek nästan som i Tour de France. Coolt!

Det började komma lite kastvindar nu så jag vågade inte ligga i tempoposition i de brantaste backarna, men i övrigt gick det ganska snabbt och det var lättrullat ner till Köpenhamn bortsett från ett parti på runt 7-800m som bestod av gatsten. Jag trodde cykeln skulle skaka sönder, men det gick bra och jag kunde rulla ut på andra varvet.

Jag kände mig fortfarande pigg och bestämde mig för att öka farten lite.

Jag cyklade om grymma Sofie Lantto som gav mig lite energi och jag hade ett snabbsnack med Per-Erik, men bortsett från det var jag mest i omkörningsfil.
Bortsett från en lite stel rygg och nacke så kändes allt perfekt så det var bara att ösa på. En slurp gel i halvtimmen, en GT tablett i timmen och en flaska per energistation. Varannan vatten och varannan sportdryck.

De sista milen började det regna lite, men jag lät det inte störa mig utan malde på in mot målet.
Jag insåg att det inte skulle bli några problem för mig att nå mitt mål att cykla på under 5:30, men jag körde på ändå eftersom jag kände mig stark.

Efter 5:20 rullade jag in i T2 med en bra känsla i kroppen och efter ytterligare ett minimalt omklädningstält och denna gång även ett toalettbesök så var det dags för ett marathon.

Benen kändes jäkligt bra och trots att jag hade bestämt mig för att börja mycket långsamt så var det först efter 5km som jag hade en kilometertid på över 6min.
Jag hade bestämt mig för att gå under alla energistationer och springa mellan dem vilket fungerade mycket bra.
I början så hade jag såklart orkat springa mer, men frågan är om jag hade klarat det på slutet.
Det var mycket publik längst med banan och en riktigt skön stämning på torget där målgången fanns.
Jag fick en del hejarrop längst med banan vilket var riktigt kul såklart.
En hel del bekanta ansikten svishade förbi och man bytte några ord då och då. IMG-20140825-WA0025

Om man jämför med energistationerna som fanns i Kalmar förra året så var de otroligt mycket bättre.
Här fanns vatten, cola, red bull, kex, banan, äpple och gel.
Efter 2h tog kexen slut och således fanns inget med salt längre. Dåligt.

Jag tappade såklart lite tempo på slutet, men min plan fungerade och jag sprang mellan varje energistation.
När jag hade 3km kvar så försökte jag räkna fram en rimlig måltid och när jag hade 2km kvar så kom jag fram till att om jag ökade farten lite så skulle det finnas en chans att kunna slå tiden från Kalmar med en timme.

Jag ökade farten och kämpade på och lyckades precis ta mig i mål på 11h 44min.
Så jäkla gött!

Efter målgången var det tyvärr återigen dags för en arrangörsmiss. Man fick ett riktigt dåligt omhändertagande efter målgången och ivägskickad efter man fått en medalj och en foliefilt.

IMG-20140825-WA0030
Jag var i hyfsat dåligt skick efter målgången och fick sätta mig ner på en sten, men ingen verkade reagera över det.
Efter några minuter kom Maria och visade var Athletes garden låg där jag äntligen kunde få mina torra kläder.

Återigen var ombytestältet mikroskopiskt litet och jag fick vänta utanför innan jag kunde klämma in mig och få en liten plats.
Att hitta en plats att sitta på var inte att tänka på och med tanke på hur man stelnar till efter en Ironman så var det ett litet projekt att byta om.

Maten i tältet var också dålig. Någon form av grillbuffé med korv och kyckling som var lite rosa i mitten och kall pasta.
Detta avnjöts med Cola eller chokladmjölk….

Sammanfattningsvis är jag såklart otroligt nöjd med mitt lopp. Pers på totalt en timme och pers i alla tre grenar.
Loppet i helhet var kul, men de har definitivt lite att arbeta med innan loppet blir lika välorganiserat som Kalmar.
Ni kanske tycker jag är gnällig, men med tanke på att det kostar 5000kr att deltaga så tycker jag man kan ställa ganska höga krav på loppets organisation.

Stort tack till alla som hejade och peppade längst med banan och tack till alla på hemmaplan som hjälpt mig med träning och motivation.

17 reaktion på “Race Report KMD Ironman Copenhagen 2014

1. Grymt bra jobbat! Vill bli lika stark på cykeln som du!
    Instämmer med din kritik av logistik m.m. Borde inte vara några större problem att fixa till det, även om Köpenhamn är en stor stad, som Ironman liksom inte kan ta över helt.
    Men, de har ju inte lika lång rutin som Kalmar, så det blir säkert bättre efter hand.

• Tack Richard. Jo, det blir säkert ett bättre lopp, men jag känner att suget för mig att köra Kalmar igen är större än att köra Köpenhamn igen.

2. Grym prestation och verkligen imponerande tid på cyklingen. Jag hoppar IM nästa år men siktar på nytt mot 2016 och med kritiken mot Köpenhamn känns Kalmar givet igen då.

3. Bra jobbat Jörgen.
    Gjorde själv Kalmar 2013 och siktar på Cph 2016. Undrar om du framfört dins synpunkter till arrangörerna, så de vet vad som ska förbättra.

Som sagt bra jobbat, speciellt att sänka tiden med en timme, respekt.

• Tack Roger. Jag hade hoppats på en utvärdering från Köpenhamn, men om den inte kommer så ska jag maila dem. Kritiken verkar vara samstämmig från de jag pratat med.

4. Hej, Jörgen
    Grattis till en kanonprestation. Grymt imponerande.

Hoppas att du fortsätter med ditt bloggande som ger energi och