Skate

En av mina många brister som simmare handlar om mina ben och fötter.
Detta har jag brottats med sen jag hoppade i poolen för första gången och jag får helt enkelt inte till det.
Känslan är att jag använder benen på rätt sätt, men det är väldigt tydligt att så inte är fallet..
Men det har onekligen gått framåt och när jag känner att jag haft ett dåligt pass så går jag ibland in och tittar på ett av mina första simpass. Kolla in bensparken! 😀

Men detta var över 2 år sedan och mycket har hänt sedan dess.
Den största och viktigaste förändringen har såklart varit att jag börjat träna med Simcoachen, men det ligger såklart många träningstimmar bakom också.

Efter förra lektionen med Anna-Karin så var det tydligt att jag verkligen behöver få till min benspark. Kanske inte för att få så mycket extra framdrivning, men definitivt för att få benen att sluta bromsa mig.
En övning som jag således kommer fokusera på framöver är ”skate”.

Det ser ju inte så svårt ut, men jag får inte till det…
Idag körde jag i 25:an efter jobbet och jag blandade lite drillar, men merparten var skate.
Planen var att föröka ligga mer på mage då jag överdriver vinkeln av kroppen ganska mycket.
Jag tyckte det kändes lite bättre och jag blandade in en ”switch drill” i min ”skate” för att få lite hjälp med framdrivningen och det kändes definitivt bättre.
En sak som verkligen kändes bättre var armtaget när jag låg mer på mage. Armbågen kom ut mycket mer och jag fick ett galet drag i vattnet. Kul!

På slutet av passet så tyckte jag det släppte ytterligare och när jag tog i lite mer så fick jag lite fart, men jag fick problem med kramp i fötterna och fick avbryta.

Nu var det ju inte så att jag svischade fram i bassängen så det blev svallvågor, men en liten förbättring tyckte jag i alla fall att det blev.
Nya tag på lördag!

Vad är ditt största problemområde med simningen?

8 reaktion på “Skate

  1. Hej! Brukar inte kommentera, men har följt din blogg ett tag nu. Inspirerande läsning!! Mitt största problemområde inom simningen tror jag är greppet i vattnet. /Emelie

    • Tack Emelie. Jo, greppet i vattnet är väl alla simmares problem.
      Enarmsövningar har hjälpt mig med greppet.

  2. Jag blev filmad på träningen igår (4:de tillfället) och fick en del att jobba med. Jag har tydligen en ”tveksam vänsterarm” och är lite för strikt och militärisk, men å andra sidan är jag mer ”vals” än ”samba” så det var ju väntat. Provade handpaddlar och det var riktigt roligt!
    Superkul att läsa dina inlägg!

  3. Ja, vart ska jag börja…. 🙂 Tror skate-övningen är bra för mig också, jag måste arbeta med rotationen och draget så jag gör en variant av skate som heter demont där du också drar med armen du har framåt men andningen ska göras mot passiva sidan. Mycket med det där med simning. Gaaaaah!

    • Ja usch vad mycket det är att tänka på. Och när man fokuserar på en punkt så falerar allt annat.. Träna, träna, träna

  4. Bensparksträning är ju det jobbigaste man kan ägna sig åt, jobbigare än intervaller. Du är inte ensam om att tycka att det är tungt (om det värmer på något sätt!) Fortsätt pumpa bara!

    • Ja, jäklar vad segt det är. Tekniken finns helt enkelt inte där än, men det är bara att kämpa på..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *