Styrkeintervaller

En av de bloggar jag följer är Richard från Malmö och häromdagen postade han ett intressant cykelpass som jag provade idag.

Passet var baserat på styrka och man skulle köra riktigt hårt med låg kadens.
Eftersom vi har wattmätare på cyklarna på jobbet så körde jag passet där.
Jag bestämde mig för att köra 10st intervaller med en rejäl uppvärmning och en rejäl nedvarvning.
Jag har aldrig cyklat med så låg kadens innan så jag var lite nyfiken på hur det skulle kännas.

Efter 20min uppvärmning så var det dags och jag växlade upp.
Växel 22 gav mellan 380-400w vilket kändes lagom och jag körde på.
Pulsen steg snabbt upp till 150 vilket är ganska högt för mig på cykeln, men benen kändes starka så jag malde på.

Det är ganska dålig luft på gymmet så jag svettades helt kopiöst och snabbt var det en stor pöl under cykeln.

20140407-001253.jpg

Efter 3-4 intervaller så kändes det som att jag kom in i en bubbla och plötsligt hade jag kört 8st intervaller.
Jag försökte öka motståndet lite på slutet, men det gick inte. Benen var mos och jag fick verkligen kämpa för att inte kränga med överkroppen.

Tyvärr hann jag inte varva ner så mycket som jag tänkt utan det blev bara 5min, men så kan det bli ibland.
Passet var riktigt gött i alla fall och benen fick verkligen sitt.

20140407-002515.jpg

Watten är kanske inte så tillförlitliga, men de ger mig i alla fall ett värde till nästa pass.
Cykeln jag körde på var en Kaiser och mig veterligen kan man inte ställa in sin kroppsvikt på den så jag misstänker att den räknar på runt 75kg eller liknande.
>

4 reaktion på “Styrkeintervaller

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *